Norskdesignet Borgward
Ny Borgward er i seg selv interessant. Det ødelegger heller ikke historien at det står en norsk designer bak. Kortversjonen: Borgward, tysk bilmerke, grunnlagt i mellomkrigstiden, konsernet inneholdt også Hansa, Goliath og Lloyd, konket i 1961. En slektning av gamle Carl Borgward bestemte seg for å gjenopplive merket, store planer ble forkynt på Genève-utstillingen i mars. Den første bilen står nå i Frankfurt. Og – ikke minst viktig for oss – fargeblyantene blir bestyrt av Einar Hareide. Eks-Mercedes, eks-Saab, og med en skikkelig merittliste fra eget designkontor i Moss, Gøteborg og Oslo. Jeg var lenge redd for at hans første Borgward skulle bli en kinesisk Beiqi Foton (det er derfra en del av Borgward-pengene kommer fra) av typen Sauvana. Original design Men nå har i hvert fall selskapet – med en allerede ganske imponerende organisasjon i Stuttgart – sluppet de første bildene. Det er ikke noe, verken med plater eller mål, som tyder på at dette er et europeisk skall på noe gammelt, kinesisk. Men ikke før tirsdag vil vi kunne sjekke den ut i virkeligheten. Men vi kan i hvert fall slå fast at denne er 13 cm kortere enn den kinesiske SUV-en vi snakket om. Akselavstanden på Borgwarden kjenner vi ikke ennå, men kineseren måler 279 mellom hjulene. Akkurat det målet er jeg spent på, for det kan fortelle mer om slektskapet. Inspirert Men prøv å tegn en fullstor SUV uten at den har noen preg du kjenner igjen. Sannsynligvis helt umulig. Det jeg har mest problemer med er derimot logoen. Trapesen til Borgward er kanskje litt for lik Renaults, men det burde likevel ha vært muligheter til å dra den skikkelig opp for å fortelle hva det er som kommer her. Jeg treffer ham på tirsdag, da skal han få fortelle litt mer om dette. Mer på gang Om det tekniske er det foreløpig bare sagt 2-liters firer på litt over 200 hester. Pluss en lade-hybrid mulighet med el-motorene bak og over 400 hk til sammen. Med bare bensinmotoren er det en spesialutviklet Borg Warner 7-trinns automat med fordelerkasse som kommer til å sørge for fremdriften. Den er selvfølgelig fylt til ripa med assistentsystemer, og den har masse skjerm og mengder av oppkoblingsmuligheter. Et stykke frem Bilen skal først lanseres i Kina i løpet av neste år, så skal det bygges opp en forhandlerorganisasjon i Europa før vi får de første bilene hit. Kanskje får vi også flere konkrete informasjoner om denne delen av butikken når vi møter opp på standen tirsdag. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |