Beistet fra Brabus
Brabus innfrir ønskene til de som ønsker den bøseste SUV-coupéen på markedet. Syns du mesteparten av det fra Frankfurt-utstillingen har vært for puslete? Savner du en 850-hesters SUV-coupé, sier du? Fortvil ikke! Brabus kommer til unnsetning! Brabus 850 6.0 Biturbo 4x4 coupe er svaret på alle dine problemer. Ønsker du å sanke misunnelsesblikk og sjalusitanker fra alle i hyttefeltet på fjellet? Vil du ha det barskeste i Madlalia? Det råeste i Holmenkollen? Det villeste i Fjellveien? Brabus 850 6.0 Biturbo 4x4 coupe er svaret. Vil du erte på deg en samlet miljøbevegelse? Vekke alle fugler i nærområdet med et knappetrykk? Eller skremme fanden på flatmark? Ja, du skjønner vel hvor jeg vil hen. Basert på den allerede ville Mercedes-AMG GLE63 Coupé, er Brabus-utgaven skrudd opp til 11. 850-navnet kommer selvsagt av effekten på 850 hestekrefter, og dreiemomentet er ikke akkurat småtteri det heller: 1450 Newtonmeter! Dette skyver det tyske beistet fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, og har en (elektronisk begrenset!) toppfart på 320. For å få til dette har Brabus boret opp motoren fra 5461 til 5912 cm³, montert større turboer, nytt eksossystem og nytt luftinntak (i karbon, naturligvis). Felgene er 23 tommer store – eller «king-sized» som Brabus selv kaller de – og modifisert luftfjæring gjør at bilen sitter 35 millimeter nærmere bakken enn en, eh, «vanlig» AMG GLE63 Coupé. Eksteriøret er rikt utsmykket med aerodynamisk fordelaktige biter i karbonfiber, og interiøret kledt om i Brabus’ fineste skinn. Og for at du ikke skal glemme hvilken bil du kliver inn i om morran, lyser Brabus-logoen opp dørtersklene. Selvsagt. Den nevnte miljøbevegelsen får frysninger på ryggen bare de tenker på disse tallene, men noen har kanskje akademisk interesse av å vite de likevel: Oppgitt forbruk og utslipp på blandet kjøring: 1,19 liter per mil, og 278 gram CO2. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |