Kompakt crosser fra Nissan
Nissan debuterer Gripz i Frankfurt. De har vist oss dristige konsepter tidligere også, så se ikke bort fra at dette går mot en produksjonsmodell. Ifølge Nissan er dette en slags blanding av sportsbil og crossover. Og selv om de ikke vil knytte den opp mot en bestemt modell, skal den gi hint om en fremtidig produksjonsmodell. Det er lett å tenke andre generasjon Juke når vi får oppgitt målene: 410 x 189 x 150 cm over en akselavstand på 258 cm. En Juke måler 413 x 176 x 156 og har 253 cm mellom akslene. Tradisjon for det vågale I tillegg til målene er det også en annen kjensgjerning som peker mot at de vi ser her er et forvarsel om andre generasjon Juke. Dagens modell kom på markedet i 2010, så den har ikke mange årene igjen å leve, og den var gjennom en midtlivs facelift i fjor. Lek og alvor Gripz gjør ære på en av Nissans første crossovere – Datsun 240Z som vant Safari Rally i 1970-årene – en sportsbil som ble suksessrik i det krevende rallyet takket være Nissans avanserte 4x4-teknologi. Opplysningen om drivlinjen er sparsomme, bortsett fra at den er seriehybrid der en bensinmotor leverer kraft til en elmotor, og der Nissan har utnyttet sin avanserte elbil-teknologi til å lage noe som er stille og effektivt, og sikkert relativt skånsomt mot miljøet. Vi kjenner igjen enkelte designtrekk fra kompakte og sjarmerende Sway som vi møtte i Genève i våres – V-motion grillen, boomerang lyktene foran og bak, det flytende taket og de spesielle C-stolpene. (saken fortsetter) Eurojapansk Bilen har en ramme i karbonfiber som karosseriplatene er kledd på. Den har fire dører der fordørene svinger ut og opp, mens de halve bakdørene er hengslet i bakkant, uten noen B-stolpe mellom dørene. De rektangulære frontlyktene inneholder små dash-cams som filmer kontinuerlig slik at dine venner kan følge dine utflukter via sosiale nettverk – gjerne live. Bridgestone har utviklet smale konseptdekk som er montert på 3-ekede 22-tommers felger. Sjekker interessen Setene og senterkonsollen er direkte inspirert av sykler, mens dørhåndtakene er formet som sadler fra racingsykler. Det 3-ekede rattet er en direkte replica av dekkene, ned til grafikken som er inngravert på dekksidene. – Det gjenstår å se hva slags innflytelse Gripz har på neste generasjon crossovere, men vi er veldig spent på publikums reaksjon her i Frankfurt, sier Shiro Nakamura, visepresident med ansvar for design hos Nissan. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |