[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye Iveco Eurocargo


Brede Høgseth Wardrum



Italienerne lover en sikrere og mer effektiv lastebil som skal bidra til bedre miljø i byene. De byr også på kaffekos i førerhytta.

Nettopp byer står i fokus når Iveco i dag lanserer sin nye Eurocargo i den italienske byen Brescia. Lastebilen, som opererer i segmentet fra seks til 16 tonn, markedsføres med en sterk miljøprofil som «byens beste venn».

Dette skal være forankret i åtte prosent lavere drivstofforbruk, redusert CO2-utslipp og «bærekraftig design, sikkerhet og funksjonalitet». I tillegg skal bedre manøvreringsegenskaper gjøre bilen lettere å bruke i bytrafikken.

Åtte motorvarianter
Eurocargo leveres med i alt åtte motorer, hvorav to firesylindrede Iveco Tector 5-motorer på 160 og 190 hestekrefter optimert spesielt med tanke på bykjøring. En 210-hesters naturgassmotor er også tilgjengelig.

Bilen er også utstyrt med Ivecos utslippsreduserende system, HI-SCR, med passivt diesel-partikkelfilter (DPF). HI-SCR er ifølge produsenten det eneste utslippskontroll-systemet som ikke endrer forbrenningsprosessen, ettersom det arbeider med frisk og ren inntaksluft i stedet for eksosresirkulering (EGR). Dette betyr at forbrenningstemperaturen er høyere og at partikkelandelen er så lav at det ikke trengs et aktivt DPF.

I tillegg til positiv effekt på drivstofforbruket skal den rene forbrenningen sørge for å minimere partikkelutslippene, mens reduksjon av utslippene av nitrogenoksider (NOx) skal ivaretas av selective catalytic reduction (SCR) som ifølge Iveco fjerner rundt 97 prosent (Hi-SCR).

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Ny turbo
Iveco opplyser at de har utviklet en ny turbo som gjør at kompresjonen og dreiemomentet øker under 1.200 o/min.. Dette skal bidra til at Eurocargo responderer mer dynamisk når den akselererer ut fra start og redusert drivstofforbruk.

For de automatiserte girkassene introduserer Iveco to systemer som også skal bidra til lavere dieselforbruk i intercity-trafikk og på lengre turer: EcoSwitch og EcoRoll.

Førstnevnte gjør at 6. gir beholdes lenger og begrenser nedskifting til 4. trinn, og EcoRoll-funksjonen (tilbys i kombinasjon med 12-trinnsgirkasse) gjør at kjøretøyet ruller i fri i slake utforbakker.

LES OGSÅ: Prøvekjøring av Iveco Daily: En girkasse å bli glad i 

Ny design
Om designstilen på nye Eurocargo opplyser italienerne at denne er inspirert av lettere nyttekjøretøyer, deriblant Iveco Daily.  

Utvendig har grillen, sidespoilerne, støtfangeren og hovedlyktene med integrerte LED kjørelys og Xenon hovedlys fått ny stil. Endringene gir, ifølge Iveco, viktige bidrag til reduksjon i drivstofforbruket på intercity- og motorveikjøring, som følge av lavere luftmotstand.

Innvendig kan Eurocargo by på nytt ratt, nye seter og nye brytere. Et høykomfort førersete med luftfjæring kan leveres som tilvalg.

På den datateknologiske siden er lastebilen ferdig utstyrt fra fabrikk for integrasjon av smarttelefoner, nettbrett og navigasjonsutstyr. Systemet DriverLinc skal gi muligheter for god flåtestyring, ifølge pordusenten.

Airbag i rattet for første gang
Når det kommer til sikkerhet har Eurocargo nå for første gang integrert airbag i rattet. I tillegg er den utstyrt med en rekke førerassistentsystemer: Automatisk nødbrems (blir påbudt i EU og Norge fra november 2015), stabilitetskontroll, varsel for utilsiktet filskifte og adaptiv cruisekontroll, for å nevne noen av dem.

Som tilvalg tilbys seks ulike ryggekamera-systemer, som skal gi økt sikkerhet ved rygging.

På tampen kan vi ta med et av de mer kuriøse tilvalgene, som verken har noe med sikkerhet eller miljø å gjøre, men som kaffe-elskere trolig vil sette pris på: Førerhytta kan utstyres med kaffemaskin fra det italienske kaffehuset Lavazza.

Eurocargo lanseres samtidig med at Iveco feirer 40 år som produsent av nyttekjøretøy. Lastebilen blir produsert på Silver World Class Manufacturing (WCM) fabrikken i Brescia. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: