[]
[] [firmabil.no] []

Zagato-designet Tesla-killer


Jon Winding-Sørensen
Tekst og Foto



Selvfølgelig hadde jeg planlagt å stikke bortom nykommeren Thunder Power. Om ikke for annet så for å hilse på Peter Tutzer som jeg ikke har sett siden han skapte Bugatti Veyron.

Dette er også sånt som er ganske moro. Der sto jeg på en stand med en ny bil, konseptform riktignok, som var ganske nydelig. Så clean som det er mulig å få dem, solid og stillferdig uten noe som helst overflødig.

Og hvor var Tutzer, hvis det altså var han som hadde skapt denne Taiwan-bilen?

Han har en ganske god bakgrunn: Teknisk direktør for Lotus i en av Lotus’ gode perioder, deretter satte han seg ned hos Folkevogn og var i prinsippet sjef for den tekniske delen av prosjektet fra blankt papir til Veyron kom i produksjon.

Etter det har han lært en del om storskalaproduksjon ved å ha gjort oppdrag både for Peugeot Citroën og for Fiat.

Erfaren designer
Men før jeg kom så langt, var det en annen som dro i meg. Stephane Schwartz, sjefdesigner hos Zagato de siste par årene (nettopp ferdig med en wonderfull kikkert for Leica) etter at han blant annet «oppfant» crossovere for Nissan. Den første Qashqai var hans – han er med andre ord bra.

Og her boblet han over og fortalte hvordan Wellen Sham, sjef for et stort selskap i Taiwan som har blitt stort på elektrisk verktøy, men som nå er meget mer avansert enn som så, banket på døra til Zagato og ville ha en bil.

Zen
Og om hvordan Sham sa nei til alle Stephanes tidlige forslag og tålmodig forklarte at dette skulle være en bil bygget i Zen-buddhistisk ånd. Rolig, avmålt, klok, men strippet for alt det overflødige. Og om hvordan det etterhånden var kommet frem til denne bilen der til og med interiøret gir litt meditasjonsfølelser.

Når du aktiviserer mekanismen går Thunder Power-logoen på den store skjermen i midten over til å bli et avslappende bilde – det ser nesten ut som bølgene i et tjern når du har kastet en stein uti.

«Men», sa jeg, «For meg er jo også Zenbuddhismen kontraster, eller kanskje heller paradokser».

«Akkurat. Bilen er elektrisk og lydløs – nøyaktig motsatt av navnet på produktet», var Stephanes forklaring.

360 grader
«Dette er det første 360 graders prosjektet jeg har hatt», fortsatte han mens han trippet begeistret. Vi (altså Zagato) har gjort alt. Fra stand-dekor og brevpapir, til bilen. Og dette er et prosjekt som skal vare. Bilen skal i produksjon, selges i Europa fra 2017, og vi skal utvikle flere modeller».

Bilen skal i første omgang bygges i Shaoxing, Zhijiang, Kina der det etableres en ny fabrikk på et område som måler 30 hektar. Men det skal også bli europeiske produksjon med tiden. 

Tilrettelagt
Man har allerede knyttet seg opp mot underleverandører som Bosch og CSI, og en av verdens mest respekterte chassis (og racerbil-) konstruktører, Gian Paolo Dallara har bidratt sterkt til dette prosjektet.

Det er opprettet et europeisk holdingselskap som skal ta seg av det hele, og et eget europeisk utviklings- og konstruksjonskontor settes nå opp rett rundt hjørnet for Zagato.

Spesifikasjonene virker appetittvekkende: 230 eller 320 kW. 650 km rekkevidde, og 30 minutters lading gir 300 km. Med den kraftigste pakka snakker vi 100 på fem sekunder og 250 km/t. Dessuten er vi nede på under 2000 kg.

Utrolig nok fikk også Stephane tid til å lage en mockup av en racingversjon underveis. 

Dette er et prosjekt jeg skal prøve å ligge tett på.

Og, nei, jeg fikk ikke tid til å snakke med Peter Tutzer. Får ta han en annen dag.    


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: