Zagato-designet Tesla-killer
Selvfølgelig hadde jeg planlagt å stikke bortom nykommeren Thunder Power. Om ikke for annet så for å hilse på Peter Tutzer som jeg ikke har sett siden han skapte Bugatti Veyron. Dette er også sånt som er ganske moro. Der sto jeg på en stand med en ny bil, konseptform riktignok, som var ganske nydelig. Så clean som det er mulig å få dem, solid og stillferdig uten noe som helst overflødig. Og hvor var Tutzer, hvis det altså var han som hadde skapt denne Taiwan-bilen? Han har en ganske god bakgrunn: Teknisk direktør for Lotus i en av Lotus’ gode perioder, deretter satte han seg ned hos Folkevogn og var i prinsippet sjef for den tekniske delen av prosjektet fra blankt papir til Veyron kom i produksjon. Etter det har han lært en del om storskalaproduksjon ved å ha gjort oppdrag både for Peugeot Citroën og for Fiat. Erfaren designer Og her boblet han over og fortalte hvordan Wellen Sham, sjef for et stort selskap i Taiwan som har blitt stort på elektrisk verktøy, men som nå er meget mer avansert enn som så, banket på døra til Zagato og ville ha en bil. Zen Når du aktiviserer mekanismen går Thunder Power-logoen på den store skjermen i midten over til å bli et avslappende bilde – det ser nesten ut som bølgene i et tjern når du har kastet en stein uti. «Men», sa jeg, «For meg er jo også Zenbuddhismen kontraster, eller kanskje heller paradokser». «Akkurat. Bilen er elektrisk og lydløs – nøyaktig motsatt av navnet på produktet», var Stephanes forklaring. 360 grader Bilen skal i første omgang bygges i Shaoxing, Zhijiang, Kina der det etableres en ny fabrikk på et område som måler 30 hektar. Men det skal også bli europeiske produksjon med tiden. Tilrettelagt Det er opprettet et europeisk holdingselskap som skal ta seg av det hele, og et eget europeisk utviklings- og konstruksjonskontor settes nå opp rett rundt hjørnet for Zagato. Spesifikasjonene virker appetittvekkende: 230 eller 320 kW. 650 km rekkevidde, og 30 minutters lading gir 300 km. Med den kraftigste pakka snakker vi 100 på fem sekunder og 250 km/t. Dessuten er vi nede på under 2000 kg. Utrolig nok fikk også Stephane tid til å lage en mockup av en racingversjon underveis. Dette er et prosjekt jeg skal prøve å ligge tett på. Og, nei, jeg fikk ikke tid til å snakke med Peter Tutzer. Får ta han en annen dag. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |