Her er nye Audi S4
Nye Audi A4 kommer snart til Norge, men i Frankfurt viser Audi modellen som appellerer til de mer entusiastiske av oss. Audi S4 er kjent for en nærmest perfekt kombinasjon av sport og komfort. Les vår omtale av forrige generasjon her. Utseendet er så diskret forskjellig fra volummodellene at naboen din, om han ikke er spesielt bilinteressert, vil oppfatte at du kjører en fornuftig A4. Selv er du fullstendig klar over at du har massive krefter til disposisjon, uten å ofre det minste av komfort. Under panseret i nye S4 sitter en nyutviklet 3-liters V6 med direkteinnsprøyting og turbo. Den har en effekt på 354 hestekrefter (+ 21 hk) og et dreiemoment på 500 Newtonmeter i hele området mellom 1300 og 4500 omdreininger. På dagens må du opp i 2900 o/min for å hente ut 440 Nm. Kjapp og effektiv Da forrige generasjon var ny i 2008, hadde den et forbruk på 0,97 l/mil, tilsvarende 225 g/km. Det var en forbedring på 27 % sammenlignet med forgjengeren med normalt pustende V8. En facelift med oppgradering i 2011 gjorde altså underverker. En bidragsyter til lavere utslipp er den nye 8-trinns tiptronic automatkassen som er vesentlig mer effektiv enn 7-trinns kassen den erstatter og som blant annet benytter frihjul for å spare drivstoff når man cruiser uanstrengt. Quattro S4 kan mot pristillegg leveres med sport-diff som aktivt fordeler effekten mellom bakhjulene. Den kan også leveres med hastighetsvariabel dynamisk styring. Standard sportschassis senker S4 med 23 mm sammenlignet med en A4. Det samme gjelder om du velger understell med aktive dempere. Med Audi Drive Select som er standard, kan du selv påvirke motor, styring, girskift og demping i flere nivåer. (saken fortsetter) Diskret detaljer Eksteriørt har S4 en unik grill med horisontale linjer som fremhever bredden på bilen. Speilhusene er i alu-look. På koffertlokk eller bakluke (avhengig av karosseri) sitter diskret spoilere som påvirker aerodynamikken, mens bakfangeren preges av diffuser og fire separate enderør samt en stripe med bikube-mønster. Større og slankere Audi har jobbet hardt for å dempe irriterende støy i kabinen. S sportsseter kledd i nappa og Alcantara søker for god komfort samtidig som de har variable sidestøtter som kan tilpasses forskjellige kropper og kjørestiler. Integrerte hodestøtter og massasje er også standard. Sort er den dominerende fargetonen i interiøret, piffet opp med detaljer i børstet aluminium. S4 kan leveres med Audis virtuelle cockpit der en 12,3-tommers skjerm erstatter konvensjonelle instrumentklokker. Denne ble først introdsert i Audi TT, men har siden funnet veien til flere av konsernets modeller, blant annet nye Passat. Ned i pris? Den utgående S4 koster kr 1.045.400 som sedan og 1.068.900 som Avant. Med lavere vekt og snillere utslipp kan nykommeren kanskje snike seg under millionen? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |