[]
[] [firmabil.no] []

Seats gledespredere


Terje Ringen



Seats modeller er godt bevarte hemmeligheter for nordmenn flest – dessverre. Her kan du se noe av det vi går glipp av.

Seat skal fremstå som det hippe ungdommelige merket i Volkswagen-konsernet, og da må de selvsagt har spennende og spreke modeller på menyen.

I mars viste de konseptbilen 20V20 på Genève-utstillingen, en SUV på størrelse med Audi Q5 som det vil ta noen år før vi får se i produksjonsdrakt.

Men i Frankfurt viser de en Show Car som er kjappere å sette på samlebåndet, hvis responsen fra publikum blir som Seat håper.

Hyllevarer
Leon Cross Sport Show Car er basert på en tredørs Leon Cupra. For å gi et røffere inntrykk er den løftet med 41 millimeter og utstyrt med off-road pyntedetaljer.

Motoren er en 2,0-liter med 300 hester og et dreiemoment på 380 Newtonmeter, koblet til en DSG girkasse og elektronisk styrt firehjulsdrift.

Show-bilen har så mye til felles med en ordinær Leon at den kjapt kan realiseres. Men neppe i 3-dørsutgave - med femdørs eller stasjonsvogn som grunnlag oppnår man langt mer praktiske løsninger.

Lommerakett
Seat Ibiza Cupra lever så absolutt opp til beskrivelsen «pocket rocket». Den spanske Polo-fetteren har en 1,8-liters TSI-motor under panseret med 192 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Newtonmeter i området 1450-4200 omdreininger.

En elektronisk differensialbrems sørger for at kreftene overføres effektivt til asfalten med minst mulig energisløsing. Resultat? Null til hundre på 6,7 sekunder og toppfart på 235 km/t.

GTI pluss pluss
Seat Leon var blant de første biler basert på Volkswagen fleksible MQB-plattform. Den spanske Golfen leveres som både 3- og 5-dørs kombikupe, samt stasjonsvogn. Det samme tilbudet gjelder de spreke Cupra-utgavene.

En Leon Cupra har en 2,0-liters turbomotor med 265 hester, 35 mer enn i Golf GTI. Men i Frankfurt avdukes Leon Cupra 290 med – du gjettet riktig – hele 290 hester.

Med DSG girkasse snakker vi 5,7 sekunder til hundre, og et snittforbruk på 0,66 liter på mila – tilsvarende 149 gram CO2 per kilometer.

Og jeg sier igjen – hvorfor er ikke disse bilene salgbare i Norge?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: