Seats gledespredere
Seats modeller er godt bevarte hemmeligheter for nordmenn flest – dessverre. Her kan du se noe av det vi går glipp av. Seat skal fremstå som det hippe ungdommelige merket i Volkswagen-konsernet, og da må de selvsagt har spennende og spreke modeller på menyen. I mars viste de konseptbilen 20V20 på Genève-utstillingen, en SUV på størrelse med Audi Q5 som det vil ta noen år før vi får se i produksjonsdrakt. Men i Frankfurt viser de en Show Car som er kjappere å sette på samlebåndet, hvis responsen fra publikum blir som Seat håper. Hyllevarer Motoren er en 2,0-liter med 300 hester og et dreiemoment på 380 Newtonmeter, koblet til en DSG girkasse og elektronisk styrt firehjulsdrift. Show-bilen har så mye til felles med en ordinær Leon at den kjapt kan realiseres. Men neppe i 3-dørsutgave - med femdørs eller stasjonsvogn som grunnlag oppnår man langt mer praktiske løsninger. Lommerakett En elektronisk differensialbrems sørger for at kreftene overføres effektivt til asfalten med minst mulig energisløsing. Resultat? Null til hundre på 6,7 sekunder og toppfart på 235 km/t. GTI pluss pluss En Leon Cupra har en 2,0-liters turbomotor med 265 hester, 35 mer enn i Golf GTI. Men i Frankfurt avdukes Leon Cupra 290 med – du gjettet riktig – hele 290 hester. Med DSG girkasse snakker vi 5,7 sekunder til hundre, og et snittforbruk på 0,66 liter på mila – tilsvarende 149 gram CO2 per kilometer. Og jeg sier igjen – hvorfor er ikke disse bilene salgbare i Norge? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |