Clubman - beste Mini noensinne?
STOCKHOLM: Nye Clubman er ikke bare historiens største Mini, men kanskje også den beste. I Norge lanseres den om få dager. 4x4 kommer senere. – Vi kunne ikke bare ta en femdørs Mini og forlenge den. Da ville Clubman blitt for smal i forhold til lengden og ikke fått de egenskapene som forventes i en Mini. – Fleksibel plattformen gjorde det likevel mulig for oss å øke sporvidden de nødvendige centimeterne for å gi Clubman den kjøredynamikk vi mener er viktig for at Mini skal framstå med tilnærmet like egenskaper om den er kort og tredørs, femdørs eller lang stasjonsvogn med seks dører. Prosjektleder Ernst Fricke er tydelig stolt over nykommeren i Mini-familien. Med lengde på 4,25 meter og bredde på 1,80 meter er Clubman den største Mini noensinne, og løfter samtidig Mini opp fra småbilklassen til å være en konkurrent i kompaktklassen hvor VW Golf har herjet hitlistene i mer enn 40 år. Tradisjon Jeg skriver villig under på at ny Clubman er like kjøreglad som Mini med tre eller fem dører. Selv med økt bredde oppfører bilen seg fortsatt omtrent som en gokart når kjøreoppsettet innstilles slik at – ja, nettopp – gokarten dukker opp i det digre instrumentpanelet montert midt i bilen. Få biler tilbyr i sum mer kjøreglede enn Mini, og med 192 hk i Cooper S-versjon går det akkurat så friskt unna som motet (og fartsgrensene) strekker til. Samtidig er Clubman komfortabel nok i normalposisjon til å være en fullverdig «kjøre til butikken-bil». Romslig Baksetet – om det bare sitter to der – byr på tilstrekkelig plass, også til hode og bein. Selve interiøret er tilnærmet likt i alle de tre Mini-variantene som nå bygges på BMWs nye, forhjulsdrevne plattform, men dashbordet i Clubman er tilpasset den økte bredden. Det betyr fortsatt en stor klokke midt i bilen hvorfra speedometeret forsvant ved overgangen til siste Mini-generasjon og nå tjener som blant annet naviskjerm. Speedometeret sitter festet til rattstammen og følger rattet når det justeres opp eller ned. Naturligvis har Clubman headupdisplay. Mini oppgir bagasjerommets størrelse til 360 liter før bakseteryggene legges ned til flatt gulv og 1250 liter lastevolum. Det er ti liter mer enn i Countryman, men altfor mye av rommet befinner seg under bagasjeromsgulvet og er derfor vanskelig å utnytte. Gadgets En liten detalj oppe i alt det morsomme som gjør Mini spesiell: På toppen av takantenna er det montert et lite rødt lys. Det varsler at bilen er låst og alarmfunksjonene intakt. Så langt greit, men ikke glem at alle høye bygninger har rødt lys på det høyeste punktet for å varsle lufttrafikken. Sa jeg ikke at dette var den største Minien noensinne … Tre Cooper-utgaver Den største bensinmotoren og dieselutgaven tilbys nå med BMWs åtte trinns automatgirkasse. Prisen starter på 269.000 kroner som er 38.000 opp i forhold til femdørs Mini med samme motor. I 2015 og to år for FM-båndes stenges ned er det komplett uforståelig at BMW forlanger 3260 kroner ekstra for DAB-radio i Mini. Ernst Fricke bekrefter at Clubman blir første Mini etter Countryman og Paceman med firehjulsdrift, men kan ikke si når den er klar. Naturligvis skal også Clubman bygges som John Cooper Works med 211 hk.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |