Lover bedre komfort og stabilitet
Uavhengig forhjulsoppheng i kombinasjon med Volvo Dynamic Steering (VDS) skal gi mykere og mer stabil flyt på landeveien, hevder produsenten.Volvo Trucks lanserer nå en ny kombinasjon av sine tekniske løsninger med uavhengig forhjulsoppheng og dynamisk styring (VDS). Best for langtransport Svenskene mener kombinasjonen egner seg best for langtransport, og hevder det gir merkbar forskjell når det gjelder stabilitet, presisjon og kontroll. Mer smidig manøvrering ved lave hastigheter skal også være en av fordelene. – Det uavhengige forhjulsopphenget gir et perfekt veigrep og komforten som skapes av Volvo Dynamic Steering gir ikke bare et forbedret arbeidsmiljø, men minimerer også risikoen for arbeidsskader hos sjåføren, hevder Kristin Signert, segmentansvarlig for langtransport hos Volvo Trucks i en pressemelding. Upåvirket av hverandre Volvo forklarer at med uavhengige forhjulsoppheng påvirkes ikke forhjulene av hverandre. Dette skal føre til en mykere og mer stabil flyt på landeveien. «Systemets tannstangstyring skaper en mer direkte overføring av rattbevegelsene og gir en tydeligere følelse av kontroll og presisjon. I tillegg blir bevegelser i rattet som skyldes vibrasjoner fra veien betydelig redusert med Volvo Dynamic Steering», heter det i meldingen. Uavhengig forhjulsoppheng i kombinasjon med Volvo Dynamic Steering kan leveres til Volvo FH og Volvo FH16, opplyser produsenten. Les også: Dette skal gi bedre grep og lavere forbruk Slik fungerer uavhengig forhjulsoppheng (IFS) - Konstruksjonen består av doble bærearmer som lar hjulene bevege seg opp og ned uavhengig av hverandre.
- Tannstangstyringen gjør at lastebilen umiddelbart svarer på rattets bevegelser.
- Konstruksjonens tverrbjelker tar seg av bevegelsene sideveis og luftbelgene absorberer og regulerer de loddrette bevegelsene, for å gjøre fjæringen behagelig.
Dette er Volvo Dynamic Steering (VDS): - Volvo Dynamic Steering (VDS) bygger på et konvensjonelt mekanisk styresystem der et styrestag er koblet til et styregir.
- Det hydrauliske servosystemet generer kraften som sjåføren trenger for å svinge lastebilens hjul. I Volvos system benyttes en elektronisk styrt motor som sitter på styrestaget.
- Den elektriske motoren arbeider sammen med den hydrauliske servostyringen og reguleres flere tusen ganger i sekundet av en elektronisk styreenhet som sitter på styrestaget.
- I lave hastigheter gir den elektriske motoren ekstra kraft og ved høyere hastigheter regulerer den styringen automatisk og kompenserer for ujevnheter som forplanter seg til rattet. Eksempler på dette er sidevind eller hull og ujevnheter i veibanen.
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|