[]
[] [firmabil.no] []

Volvos millionbil i Norge


Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Volvos ladbare XC90 T8 hybrid er på vei til Norge. Pris: En million kroner. Hadde regjeringen fulgt opp og fjernet hk-avgiften, hadde bilen vært 200.000 kroner billigere.

Mens Volvo håper å selge 4000 av XC90 T8 ladbar hybrid med firehjulsdrift, sju seter og 407 hk i Europa (12.000 på verdensbasis), er det allerede solgt 650 i Norge! De første bilene er på vei til kundene som har punget ut med rundt en million kroner for Volvos mest påkostede, flotteste og sikreste bil noensinne. Bestiller du T8 i dag, kan du ikke regne med å få den før til sommerferien neste år. Og fortsatt vil den best utstyrte varianten, Inscription, koste over millionen.

HK-avgift irriterer
Det irriterer Volvo-sjef Øystein Herland, som i flere år har jobbet for å få politikerne til å erstatte hk-delen i engangsavgiften, med et større påslag på
CO2-komponenten. Prosessen er godt i gang med ladbare hybrider som en klar vinner. VW Golf GTE, Audi e-tron og BMW i3 Plug-in slipper nå helt unna engangsavgiften.

Men i neste års statsbudsjett har prosessen stanset opp. Det betyr i praksis at store ladehybrider – som i det minste på papiret er svært miljøvennlige biler – fortsatt hk-skattlegges ganske tungt. For stikkontaktvarianten av Volvo XC90, utgjør hk-avgiften rundt 200.000 kroner.

Volvos flotteste
Med luftfjæring (et must) er T8 virkelig en deilig bil; kraftfull, lekker og verdens sikreste SUV ut fra offisielle tester som så langt er offentliggjort. Den er så langt også eneste ladbare hybrid med sju sitteplasser. For ytterligere å understreke svensk tilhørighet, valgte Volvo å utstyre T8 med girvelger i krystall, utformet og produsert av Orrefors.

407 hk fordelt på 320 bensinhester foran og 87 elhester på bakhjulene, gjør T8 rask. Med samlet 640 Nm i moment flytter 2,3 tonn Volvo seg fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder.

407 hk – 0,21 l/mil
På papiret oppgis forbruket målt i gjeldende europeiske kjøresyklus (NEDC) til 0,21 liter per mil, som igjen betyr det 49 gram CO2/km i utslipp. Denne kjøresyklusen er til revisjon.

Naturligvis er det mulig å tvangsstyre T8 i ren elmodus, med maksimal toppfart på 120 km/t og inntil 43 km rekkevidde. Dette sørger en 9,2 kwh batteripakke plassert i tunnelen mellom setene foran. Her har tydeligvis Volvo kompromisset og ofret mer batterikapasitet (les mer elektrisk rekkevidde) for å få plass til den tredje seterekken.

I normal kjøremodus velger bilen selv hva som er mest miljøvennlig i forhold til kjørestil, mens powerposisjonen gir maksimal motorkraft. Å fryse batterikapasiteten til man har spesielt bruk for den, lar seg også gjøre.

Bensin foran – el bak
Volvo kaller T8 for Twin Engine. Det er ikke mer komplisert enn at bensinmotoren befinner seg foran og trekker forhjulene, mens elmotoren er montert bak og drifter bakhjulene. Eksempelvis har Lexus tilsvarende løsning på sine hybride SUV-er.

Som på nesten alle andre biler med drift på alle hjul, kobles firehjulsdriften inn ved behov. Naturligvis kan den også med et knappetrykk kobles til manuelt.

Volvos avgjørelse om massiv hybridisering i årene som kommer, har et langt videre perspektiv enn å framstå som spesielt miljøvennlig. Bak spøker EUs krav om at gjennomsnittlig CO2-utslippet fra en bilprodusents modellrekke fra 2021, ikke kan overstige 95 gram per km. Volvo, som i hovedsak bygger store biler, kommer derfor ikke utenom batterielektriske løsninger i bilene som skal selges innen EU.

 

FAKTA Volvo XC90 T8

Motor:

4 syl. turbobensinmotor, 1969 ccm
Elmotor

Effekt:

320 hk (bensin) + 87 hk (el)
Samlet: 407 hk/640 Nm

Mål LxBxH:

495x201x178 cm

Akselavstand:

298 cm

Egenvekt:

2322 kg

Bakkeklaring:

22,7-26,7 cm (med luftfjæring)
23,8 cm (uten luftfjæring)

Bagasjerom:

135-1982 liter (VDA)

0-100 km/t

5,6 sek

Toppfart:

230 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,21 l/mil

CO2:

49 g/km

Basispris:

kr 965.000,-

Pris som prøvekjørt:

Ca. kr 1.005.000,-


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: