Posten går over til HVO-diesel på 900 lastebiler
Selskapet bytter ut fossilt drivstoff med fornybar diesel for alle sine biler innen tungtransport. Det innebærer at 900 lastebiler på norske veier blir fossilfrie. Posten og Bring er den første aktøren i Norge som går over til den nye typen andregenerasjons fornybar diesel. Dette drivstoffet reduserer partikkelutslippene med en tredel og inneholder langt mindre klimagasser enn fossil diesel. - Overgangen til fornybar diesel er vårt største enkelttiltak noensinne for å redusere CO2-utslippene, og er en del av det grønne skiftet i Posten og Bring. Vi er allerede bransjeledende på miljøtiltak og CO2-kutt. Med fornybar diesel på all tungtransport gjør vi et kvantesprang i miljøarbeidet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge i en pressemelding. Etablerer egne tankanlegg For å sikre tilgangen til nok drivstoff, etablerer Posten Norge 17 tankanlegg for HVO på sine terminaler over hele Norge. - Dette er en effektiv løsning fordi den miljøsmarte, fornybare dieselen ikke krever endringer i eksisterende kjøretøy. Vi har testet over 130 000 liter på fem lastebiler i både lokal- og langtransport i Oslo. Resultatene er utelukkende positive for både miljø og kjøretøydrift, sier Mejdell. Slakteavfall og frityrolje - Posten og Bring jobber hele tiden for å minske miljøpåvirkningen, og ønsker å være en pådriver for miljøeffektive løsninger. Dette tiltaket alene har potensial til å redusere konsernets CO2-utslipp med ytterligere 10 prosent – utover de 30 prosentene vi har redusert med siden 2008, sier konsernsjef Mejdell. Posten Norge har lyst ut anbud på både drivstoffet og tankanleggene, og i løpet av 2016 skal alle 900 lastebiler kjøre på fornybart drivstoff (HVO). Posten Norges satsing på miljøvennlige løsninger har blitt lagt merke til i resten av bransjen – også i utlandet. Under den store post- og logistikkmessen Post-Expo i Paris i starten av oktober fikk Posten Norge miljøprisen for 2015.
Fakta om Posten og Brings overgang til alternative kjøretøy og fornybart drivstoff:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |