[]
[] [firmabil.no] []

Sjekk lysene dine!


Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Freeimages.com/Rob Rosenhamer



Nesten hver tredje bilist har feil med lysene sine, i følge Vegdirektoratet. Sjekk reglene for lysbruk her.

Senest i går var jeg hele dagen ute på veien. Høsten har definitivt kommet over oss, og det var ikke mange hundre meterne vi måtte opp i høyden for å finne snødekte veier.

Det betyr at jeg må få ut fingeren og sette vinterdekk på bilen min (gårsdagens kjøretøy var en testbil), men det betyr også at jeg og alle andre på veien bør ta en ekstra kikk på lysene våre.

For så fort vi nærmer oss middagstid, kommer mørket krypende – og lite er mer skummelt enn å møte biler som ikke har lysene i orden.

Du i den gamle Volvoen på vei ned E16 mot Sandvika, for eksempel. Mørk bil, uten baklys og med bare parklys foran:

Skam deg.

Du i BMW-en som for å veie opp for at den ene frontlykta var gåen, kompenserte med en ekstra kraftig pære i grøftelyset i stedet:

Skjerp deg!

Jeg ønsker ikke å ha dere på veien. Jeg håper dere mister lappen, og at bilene blir avskiltet.

30 prosent bommer
For disse to var ikke tilfeldige «pæra-har-akkurat-gått»-situasjoner.

Det var to stykker som bevisst ga blaffen i noe av det viktigste vi har på bilene nå når vi går mot vinter: Lys.

I går kom også en melding om at 30 prosent av alle bilene som er inne til EU-kontroll har lysfeil.

Det er skremmende.

Spesielt når man vet at mange moderne biler har varselsystem når det ryker lyspærer. Likevel gir folk blaffen.

I gårsdagens pressemelding er Leif Magne Halvorsen, overingeniør i Vegdirektoratet, sitert på:

- Av de 422.451 lette kjøretøyene som gjennomgikk periodisk kontroll i perioden fra ny instruks trådte i kraft 8. juni og frem til 19. oktober, hadde 15 prosent feil knyttet til hovedlys.

15 prosent. Mer enn hver sjuende bilist har feil på hovedlysene – ved EU-kontroll.

Mørketall
Legg til de som faktisk fikser lysene før de nettopp skal på EU-kontroll og de som bruker lysene feil på veien, så vil tallet for de som faktisk har dårlige og feil lys ute i det virkelige trafikkbildet være langt høyere.

Mørketall – bokstavelig talt.

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig?

Det er dessverre lite jeg kan gjøre med de som ikke gidder å skifte ødelagte lyspærer, annet enn å blinke med mine egne lys i håp om at de skjønner at noe er galt.

Men til alle dere som bruker lysene feil, eller er usikker på hva som faktisk står i lovverket, kan jeg i hvert fall nøste opp i noen regelverk for dere.

Det er faktisk flere lyskombinasjoner det ikke er lov å bruke, som for eksempel:

Tåkelys/grøftelys:
Det er for det første ikke tillatt å bruke tåkelys sammen med kjørelys. Dette gjelder hele døgnet.

Etter mørkets frembrudd er det ikke tillatt å bruke tåkelys i det hele tatt – med mindre det er tykk tåke. Og da skal den være tykk.

Det som er tillatt er bruk av tåkelys sammen med parklys – på dagtid.

Hvorfor noen vil kjøre med det, er jo en annen sak. Noen syns det ser kult ut, andre sier de gjør det for å spare på de dyre xenon-pærene i hovedlysene.

Greit nok – så lenge det altså kun gjøres i kombinasjon med parklys, på dagtid.

Fjernlys:
Fjernlys skal alltid brukes parvis. Det er fullt tillatt å montere «1000-metringer», men det må altså skje parvis. Å montere tre stykker, for eksempel, er ikke tillatt.

Totalt er det på personbil kun tillatt med maksimalt fire fjernlys. Det vil si; i tillegg til bilens to egne fjernlys, er det kun tillatt med to ekstralys montert.

Parkeringslys:
Parkeringslys, eller parklys om du vil, heter nettopp dette av en grunn. Når man har stanset langs veien i alle andre lysforhold enn dagslys skal parklysene være tent.

Å stå med nær- eller fjernlys tent når du står stille langs veien er ikke bare fryktelig ugreit for de som kommer i mot. Det er også ulovlig!

Sjekk lysene
Uansett hvilken bil du har, uansett hvor lite eller mye du kjører; så lenge du skal ut i trafikken nå i høst og når som helst ellers:

Sjekk lysene dine! Sjekk at alle nærlysene lyser, sjekk at fjernlysene fungerer og lyser riktig på veien.

Det er så enkelt, det er så fort gjort.

Du sparer ikke bare meg og hundretusenvis av andre bilister for irritasjon, du bidrar til at veiene blir et litt lysere sted å være.

Og det kan da aldri være feil?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: