[]
[] [firmabil.no] []

Japan på vei mot selvkjør


Øivind Skar



Nissan tar nå grep for å bli ledende i verden på selvkjørende biler. Konsernsjef Carlos Ghosn lover å ha bil på veien i 2020.

Takket være incentiver fra EU, har europeisk bilindustri skaffet seg et betydelig forsprang på de japanske konkurrentene i å utvikle teknologi som griper inn for å forhindre ulykker.

Men nå tar japanerne grep. Konsernsjef Carlos Ghosn i alliansen Renault Nissan, var under åpningen av Tokyo Motor Show, onsdag morgen, krystallklar på at det europeiske forspranget skal innhentes og at Nissan har til hensikt å bli ledende på autonom transport på samme måte som alliansen er klart ledende i verden på elektriske biler.

– Nissans kommende teknologi vil revolusjonere forholdet mellom bil og fører, sa Ghosn. Videre trakk han fram null-visjonen i forhold til ulykker som et viktig mål.

For å understreke viljen til å se langt inn i fremtiden, tok Ghosn fram mobilen, trykket på rett app, og inn på scenen bak ham rullet konseptet IDS. Naturligvis satt det ingen i den elektriske bilen.

I Nissan Intelligent Driving overflødiggjøres ikke uten videre sjåføren, men vedkommende gis to kjørevalg:

  • Manuell drive
  • Piloted drive

Manuell drive (!) betyr at du kjører selv, men gis informasjon om hva bilen mener er de beste valg for deg som sjåfør.

Du har altså valgfrihet inntil grensen hvor det er i ferd med å gå galt. Da overstyrer bilen uansett for å unngå ulykker. Ved å gjøre A-stolpen hul, reduseres blindsonene. Interiørbelysningen endres til blått for å øke konsentrasjonen om kjøringen.

(saken fortsetter)

Autonom
I Piloted drive skjer det meste automatisk. Setene dreies mot hverandre slik at det blir lettere å snakke sammen, rattet styres mot midten av instrumentpanelet og en stor skjerm dukker opp.

Her kan du eksempelvis lese epost, se en film eller bare slappe av i visshet om at bilen trygt bringer deg til valgt bestemmelsessted.

I tillegg varsles myke trafikanter gjennom beskjeder i nedkant av frontruta om hva bilen har tenkt å foreta seg.

Uansett kjøremodus er bilen naturligvis hele tiden koblet til nettet med tilgang til viktig og nyttig trafikkinformasjon.

– Vi tror inn i fremtiden at behovet for egentransport fortsatt vil være stort, men at interessen for bilen og selve kjøringen vil avta. Mange vil fortsatt ønske å kjøre selv, men ikke nødvendigvis alle, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum hos Nissan i Norge.

Heller ikke Bakkum ser for seg en brå overgang fra egenkjør til selvkjør, men en skrittvis vei mot den komplette autonome bilen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: