[]
[] [firmabil.no] []

Reparasjonene starter i februar


Per Morten Merg



Dette er Harald A. Møllers tidsplan for utbedring av de i alt 147.000 bilene, fordelt på tre ulike motorstørrelser, som er omfattet av utslippsjukset i Norge.

Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål knyttet opp til hva som faktisk skal gjøres av reparasjoner på de berørte bilene.

Den norske Volkswagen-, Audi- og Skoda-importøren, Harald A. Møller, jobber likevel på spreng med planene for hvordan de på best mulig måte skal håndtere de 147.000 bilene - og deres eiere.

Importøren forteller til MotorBransjen.no at all utbedring skal skje på autoriserte merkeverksteder. Det er anslått at jobben vil ta 1-2 timer per bil, avhengig av blant annet motortype.

Egen nettside
For å komme i kontakt med eierne, har importøren opprettet en egen nettside. På 189motor.no kan man ved å legge inn registreringsnummer enkelt sjekke om bilen er blant de berørte.

- Siden begynnelsen av oktober har 170.000 unike brukere vært innom siden, sier servicemarkedssjef Arne Lyslo Kristiansen i Harald A. Møller AS til MotorBransjen.no.

- De har i gjennomsnitt brukt to minutter på siden, og nesten 60.000 kunder har oppdatert kontaktinformasjon og gitt oss tillatelse til å bruke denne i videre dialog med dem.

- Vi legger opp til å informere jevnlig. Både når det er noe nytt å si, men også for å vise at vi er opptatt av å holde dialogen med kundene, sier Kristiansen.

Harald A. Møller legger opp til følgende tidsplan for utbedringene:

2,0-liters motoren
Denne sitter i rundt 60 prosent av de berørte bilene. Trenger kun en programvareoppdatering.
Utbedringen starter i februar 2016.

1,2-liters motoren
Sitter i omkring fem prosent av bilene og trenger ny programvare.
Utbedringen starter i slutten av mai 2016.

1,6-liters motoren
Står for de resterende 35 prosent. Denne må både ha programvareoppdatering og en ombygging av motoren, inkludert skifte av noen deler.
Utbedringen starter i midten av september 2016.

- Har bare ett forsøk
Det er helt på det rene at den norske importøren ikke har noen skyld i den ufattelige situasjonen Volkswagen-konsernet har satt seg i.

Som fabrikkens representant har de likevel et ansvar for å rydde opp overfor bilkundene i Norge.

- Dette er et ansvar vi tar på største alvor og jobber hardt for å finne de beste løsningene for alle, sier adm. direktør Terje Male i Harald A. Møller.

- Møllergruppen har i alt rundt 5.000 medarbeidere, som nå vil gjør sitt ytterste for å gjenvinne tilliten til kundene. Vi har bare ett forsøk på å gjøre dette riktig, sier Male.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: