[]
[] [firmabil.no] []

Mer ladbart fra Kia


Øivind Skar



Optima, Kias store familiebil, fornyes i januar, og kommer etter sommeren både som stasjonsvogn og ladehybrid. De er begge verd å vente på.

Familiebilen Optima som stasjonsvogn og ladehybrid. Det er noe av hva Kia har å by på i 2016.

Kia Optima har gjennomgått en betydelig oppgradering og skulle vært her nå, men er utsatt til januar.

På litt avstand ser bilen ut som forgjengeren, men skinnet bedrar. Riktignok er plattformen hentet fra forrige modell, men store endringer av karosseri og chassis får Optima til å framstå som en helt ny bil.

Trang nisje
I tillegg gir mer presis styring og endret chassisoppsett kjøreopplevelsen et betydelig løft.

Det er enn så lenge et skår i gleden: På grunn av viktigheten i USA har Optima til nå kun vært å få kjøpt som sedan. Og store sedaner har såpass begrenset interesse i Norge, at Optima, de snaut to årene den har vært i salg, bare er kjøpt i 136 eksemplarer.

Også den nye kommer – nettopp på grunn av USA – til å begynne med kun som sedan. Derfor begrenses utvalget i Norge til én variant med 1,7 liter / 141 hk dieselmotor, Kia/Hyundais nye sjutrinns dobbeltclutchgirkasse og toppspekket utstyrspakke. Pris 409.900 kroner.

Dette er med i pakken:

  • Adaptive Bi-Xenonlys med fjernlysassistent
  • Automatisk nødbrems som også gjenkjenner fotgjengere
  • Varsel for kryssende trafikk bak ved rygging
  • Sju kollisjonsputer
  • Ladeplate for mobiltelefon
  • Sju tommer stor naviskjerm
  • El-regulerbare skinnseter
  • Leser faktiske fartsskilt
  • Adaptiv cruisekontroll ned til køfart
  • Ventilerte seter foran
  • Oppvarmet baksete
  • Oppvarmet ratt
  • 360-graders visning av bilen
  • Rygge- og frontkamera
  • Styring justerbar i tre modus

Med sommeren på hell kommer stasjonsvognen som Kia primært har utviklet for Europa. Så viktig er stasjonsvognen at Kia tror den kommer til å stå for minst 60 prosent av Optima-salget i vår verdensdel.

Om stasjonsvognen ligner konseptet vi møtte i Genève i mars, er det grunn til å glede seg.

Omtrent samtidig med stasjonsvognen dukker sedanvarianten opp som ladbar hybrid med rundt 50 km elektrisk rekkevidde, to-liters bensinmotor og samlet effekt på omkring 200 hk. Her går Kia rett i strupen på VW og deres Passat GTE som har omtrent samme ytelser. 

Også stasjonsvognen blir hybrid, men ikke før i 2017. Slik bilavgiftene i Norge nå er skrud sammen, vil stasjonsvogner med ladbar hybridteknologi være blant vinnerne.

Fakta Kia Optima

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1685 ccm

Effekt:

104 kW/141 hk

Mål LxBxH:

486 x 186 x 147 cm

Akselavstand:

281 cm

Egenvekt:

1530 kg

Bakkeklaring:

14,1 cm

Bagasjerom:

510 liter (VDA)

Tilhengervekt:

1500 kg

0-100 km/t

11,0 sek

Toppfart:

203 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,44 l/mil

CO2:

116 g/km

Pris:

Kr. 409.900,-


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: