[]
[] [firmabil.no] []

Komforthybriden


Odd Erik Skavold Lystad



MADRID: Med stor dieselmotor og voksen batteripakke er Audi Q7 e-tron det komfortable hybridvalget blant stor-SUV-ene.

Hva slags bil er dette?
Audi Q7 e-tron er svaret på spørsmålet «finnes det en svær Audi-SUV med lave CO2-verdier og mye utstyr?».

For med et oppgitt CO2-utslipp på 46 gram per kilometer, vil nok Q7 e-tron finne veien til mange SUV-glade nordmenn som ønsker å lette på utslipps-samvittigheten.

Faktisk har 90 stykker allerede forhåndsbestilt bilen her til lands – og det er før fabrikken tar i mot sine bestillinger fra forhandlerne …

Motor og drivverk:
Audi har gått mot trenden. De fleste bruker nå en bensinmotor sammen med elektrisk drift, som Volvo XC90 T8 og Mercedes GLE 500e.

Audi bruker derimot en tre-liters V6-diesel, sammen med en 17,3 kWh batteripakke og en el-motor plassert mellom dieselmotor og girkasse.

Den tungt kritiserte kjøresyklusen som ligger til grunn for de offisielle forbruks- og utslippstallene, lover 0,17 liter per mil, og altså 46 gram CO2 per kilometer.

I det virkelige liv må du holde deg maks fire-fem mil fra en ladeboks om du skal oppnå slike tall, men det er faktisk mulig å kjøre ganske rimelig med Q7 e-tron likevel.

Prøvekøringen av Q7 e-tron var i forbindelse med et større teknologiarrangement hos Audi (les mer om det i neste utgave av bladet Bil), og mengden kjøring ble begrenset.

På de 100 kilometerne vi fikk tildelt, kjørte jeg og min co-pilot med et snittforbruk på 0,67 liter på mila.

Ifølge Audi-ingeniørene som analyserte kjøredataene våre i etterkant var det «unormalt høyt». Vi hadde fiklet altfor mye med kjøremodiene, og burde latt automatikken styre strøm- og dieselbalansen.

Ingeniørene får si hva de vil, men beskjeden ble hamret inn da jeg, helt tilfeldig, så at en annen gruppe hadde kjørt akkurat samme strekket på 0,33 liter per mil …

Kanskje hadde de rett likevel, disse ekspertene.

Hvordan er den å kjøre?
Med luftfjæring er Q7 en komfortdrøm. Å snakke om «støynivå» er nærmest en fornærmelse, for i kupeen er det veldig behagelig stille.

I automatisk hybridmodus holder dieselmotoren seg veldig i bakgrunnen, selv ved fullt pådrag.

I modusen for batterilading blir tre-literen noe mer vokal, men aldri sjenerende – og med skikkelig lydanlegg drukner det minimale vindsuset rundt speilene.

Batteripakka i seg selv veier 202 kg og er plassert mellom bakaksel og bagasjerom. Ikke helt optimalt balansemessig (Volvo har jo sin sentralt i «transmisjonstunellen»), men Q7 er ikke konstruert med fokus på sportslige kjøreegenskaper og kvass styring.

Hvem passer den for?
Ikke de som må ha syv seter i hvert fall.

For med den nevnte batteripakka under bagasjeromsgulvet, mister Q7 e-tron muligheten for å ha den bakerste seteraden de øvrige Q7-modellene har.

Gulvet er helt flatt fra innlastingsterskelen, men det er heller ingen fiffige rom under gulvet. Batteriet har tatt hevd på all tilgjengelig plass.

Det er tross alt 14 batterimoduler, med 12 celler i hver under her.

Men de som klarer seg fint med fem sitteplasser, vil finne mye glede i en Q7 – spesielt de som prioriterer komfort.

Konkurrenter?
Volvo, Mercedes og BMW har alle en tilsvarende ladbar hybrid-SUV på programmet, med henholdsvis XC90 T8, GLE 500e og X5 xDrive40e.

Felles for alle disse er at de er bensin-elektriske. Volvoen og BMW-en nøyer seg med firesylindrede to-litere, mens Mercedes flesker til med en tre-liters V6-motor.

Og mens BMW også har plassert batteriet slik at muligheten for syv seter utgår, og GLE ikke har syv-seter i programmet i det hele tatt, har Volvo vært lurere.

Volvo har nemlig droppet mekanisk firehjulsdrift, og kan dermed plassere batteriene slik at de fortsatt får plass til den bakerste seteraden.

Dette liker vi:
Q7 har et av de flotteste interiørene blant noen biler for tiden. Elegant, oversiktlig og fullt av utstyr – uten at det føles påtrengende eller overlesset. Det er kanskje litt klinisk, men med riktig valg av materialer og farger er dette helt i toppklasse.

Litt synd med den volumknappen på midtkonsollen som virker litt henslengt.

Samtidig imponerer hybrid-drivlinjen. Bruken av en såpass stor dieselmotor gjør fremferden ekstremt komfortabel, og man opplever aldri et turtallsmas på jakt etter maks effekt.

Og med alle hybrid- og assistentsystemer i automatikkmodus, virker det som om Q7 e-tron er fullt mulig å kjøre ganske rimelig, selv på lengre kjøreturer.

At e-tron har en standard utstyrspakke som ville kostet over 70.000 kroner å legge til på andre Q7-modeller, er også et stort pluss. Dette inkluderer for eksempel det elegante, digitale instrumentpanelet og navigasjonspakke.

Dette liker vi ikke:
Selv synes jeg fortsatt ikke Q7 er en spesielt pen bil utvendig. Fra enkelte vinkler dukker glimt av Volkswagen Touareg opp (ingen dårlig ting), og fra andre ser man gamle Q7 (ikke fullt så heldig).

At man mister fleksibiliteten i bagasjerommet på grunn av den store batteripakka, er naturligvis synd.

 
FAKTA Audi Q7 e-tron

Motor:

6-syl. turbodieselmotor, 2967ccm
Elmotor

Effekt:

258 hk (diesel) + 128hk (el)
Samlet: 373 hk/700 Nm

Mål LxBxH:

505x197x174 cm

Akselavstand:

299 cm

Egenvekt:

2445 kg

Bakkeklaring:

Opp til 24,5 cm (med luftfjæring)

Bagasjerom:

770-1955 liter (VDA)

0-100 km/t

6,0 sek

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,17 l/mil

CO2:

46 g/km

Basispris:

kr 939.000,-


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: