Japanske nisjemakere
Også nisjene domineres av de to store i Japan. Både Nissan og Toyota har noen fjerne fabrikker som kommer opp med ting du ikke ante fantes. Det sto noen nydelige van-limousiner på Tokyo-utstillingen, av typen V-Klasse og med interiører som ikke sto tilbake for de mest luksus/vulgære forsøkene fra Mansory eller Brabus. Men, ikke misforstå, noen av innslagene var faktisk ganske spennende også. Egnet til å vekke nysgjerrigheten var de i hvert fall. Nissan Shatai er en fabrikk (har jeg funnet ut i ettertid) som startet som flyprodusent i 1937. Flyene deres var ganske prosaiske og kjedelige, små transportmaskiner og lette en-motors høyvingede liaison-maskiner. Såpass kjedeligr, virker det som, at det var en myk overgang å begynne med tog etter krigen. Forbindelsen med Nissan kom i begynnelsen av 50-tallet, de siste årene har de spesialisert seg på vans. Og en spesialitet oppi spesialitetene er å utvikle nye van-typer. Den bilen som i 2011 vant konkurransen om å bli Taxi of Tomorrow i New York Taxi er utviklet der. De viste noen utviklinger over det temaet i Tokyo nå, og de hadde også med seg en NV 350 som var helt oppe i V-Klasse/Transporter luksus-segmentet. Toyotas side-engasjement på dette området er enda mer omfattende. Dels har de noe som heter Toyota Motor East som oppsto for bare tre år siden ved at konsernet fusjonerte tre virksomheter i den delen av det jordskjelvrammede Japan. Bedriften fungerer som et normalt produksjonssted for en rekke av Toyotas modeller, men de utvikler også spesielle versjoner, først og fremst slike med rullestoler eller bårer i sentrum. Noen bygges om til å bli litt røffere enn de vanlige modellene – det interessante er at her har vi noen spesialversjoner av kjente ting som heter Cross i tillegg, men som ikke er utstyrt med pretensiøs plastic-cladding over hjulbuene og ellers på karosseriet. Toyota Auto Body er en del av konsernet som konsentrerer seg om minivans, SUVer og lette kommersielle kjøretøy, men også Prius bygges der – bedriften er velegnet for serier som er litt på hitsiden av enorme. Men de gjør også utvikling for eksempel på mikrotransportører i nærheten av Twizy og mindre. Deres COM skal for alvor ut på markedet til sommeren etter ha vært skikkelig utprøvd av blant annet posten i Japan. Et meget smartere kjøretøy enn den latterlige krengende trehjulingen som de av en eller annen grunn har sendt til Grenoble. Det er verdt å nevne at begge disse to Toyota-fabrikkene har egne logoer som er helt fjerne fra Toyotas, men det er allikevel ikke tvil om at dette har med Toyota å gjøre. Sånt er godt gjort. La oss bare ta med at enda en oppbygger var på plass. De var på hjemmebane, for karosseribyggeren heter Tokyo Auto Body. Hit hadde de tatt med en Toyota Alphard som de hadde bygget om og presenterte som Hercule Concept. Det var mange underlige biler i Tokyo, men det var veldig langt mellom de som var virkelig schtøgge. Dette var en av dem. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |