[]
[] [firmabil.no] []

McLarens fremtids-konsept


Jon Winding-Sørensen



Bilsportens såkalte aller høyeste organer diskuterer for tiden tekniske regler for Formel 1 fra 2017. McLaren har vist oss hva de ønsker.

«En konseptuell visjon av fremtiden motorsport-teknologi» er det de kaller sin nye McLaren MP4-X.

Forslaget kommer fra McLarens markedsavdeling – det i seg selv er ganske interessant, for alle ønsker jo at Formel 1 skal bli mer publikumsvennlig, og da har vel kanskje markedsfolk et bedre grep om det fenomenet, enn ingeniørene har.

Akkurat som den bilen Ferrari viste i februar er denne ment å være grunnlaget for diskusjon, og det er nok mange elementer her som er verdt å diskutere.

Usynlig fører
Lukket cockpit, for eksempel – er det noe fansen ønsker? Noe av det mest fascinerende med gamle racerbiler er jo å se førerne jobbe. Nå ser man ikke føreren i det hele tatt, bare hjelmen, og det er ikke mye den beveger seg heller, men vi aner i hvert fall at det er et menneske der.

Skal han også helt bort nå?

Inni tuben sin skal han ha et «augmented reality display system» og et head-up opplegg som også skal kunne brukes for å overføre meldinger fra depotet eller enkle små detaljer, som informasjon om hvilke flagg det viftes med akkurat nå, eller hvordan han ligger an i løpet.

Hjul som er innkapslet er heller ikke særlig stas, syns jeg. Det er gøy å se hjul hoppe opp og ned, og nærbilder av dekk som belastes blir god TV.

Men det dynamiske karosseriet, virkelig aggressive overflater, vil nok vekke begeistring – bare ikke reglene formuleres slik at alle vi velge den samme aerodynamiske utveien slik at alt blir likt.

(saken fortsetter)

Aktiv aero
Her snakker også McLaren om «aktiv aero» der til og med chassiset kan endre form for å tilpasse seg forskjellige aerodynamiske utfordringer.

Og det snakkes også om materialer med «negativ stivhets struktur», med andre ord: materialer som kan ta opp i seg alle kollisjonskrefter, og så ploppe tilbake til opprinnelig form.

Solcellepaneler på sidene hører selvfølgelig med (nok strøm derfra til å drive kjøleren til førerens drikkereservoir?) og på innsiden skal vi selvfølgelig ha en rekke «alternative kraftkilder» som skal inkludere muligheten for trådløs, induksjonslading.

Formel E møter Formel 1?

Avansert telemetri
Et moderne telemetri-system betyr at du nesten kan huke deg 100 prosent opp med føreren.

McLaren sier at dette forslaget gjør at man kan rive opp regelboka og hive den. Vi får se, men målet med de nye tekniske reglene skal være å gjøre bilene raskere, og samtidig vanskeligere å kjøre.

McLaren har ikke akkurat presisert hvordan disse målene skal nås. Tvert om, skikkelig ground effect etter mange års fravær høres ut som noe som ligger enda mer klistret til banen enn dagens biler.

Men hvis McLaren også hadde føyd til 1900 hk kunne vi kanskje trodd på bare raskere og vanskeligere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: