[]
[] [firmabil.no] []

Leyland nr. 400.000


Tekst: Jon Winding-Sørensen
Foto: DAF



Leyland er et av verdens eldste bilmerker. Navnet fikk de i 1907. Nå er de under samme paraplyen som DAF, og feiret nettopp bil nr. 400.000 fra dagens fabrikk.

De få som fremdeles husker Leyland fra Norge husker sannsynligvis bussene derfra. Autoindustri, dagens Subaru-importør, var en ivrig Leyland-importør i 50-årene og sørget for mange spennende norske karosserier på disse avanserte chassisene.

Det er fra midt på seksti-tallet at historien begynner å bli virkelig rotete. 

Femte største i verden
I 1963 overtok de personbilprodusenten Standard-Triumph og fem år senere fusjonerte de med British Motor Holding (Austin og Morris og Jaguar og Rover og masse surr) og ble til British Leyland – verdens femte største bilprodusent.

I 1975 ble det hele nasjonalisert, men Leyland ble heldigvis en del av den autonome Truck og Bus-divisjonen.

På slutten av 1979 fikk de sin helt nye fabrikk, fremdeles i Leyland Lancashire. Den første bilen derfra var en Leopard Buss

I 1986 ble forresten resten av British Leyland solgt til British Aerospace og noe ble Rover med senere innslag av BMW og mystiske Mini-historier og en verre suppe.

Mer sivilisert
Hos Leyland gikk det mer sivilisert for seg. I 1987 kom DAF og kjøpte 60 prosent av engelskmannen. Det nye navnet ble Leyland DAF. Og etter at amerikanske Paccar overtok DAF ble også Leyland Trucks en del av dette konsernet.

Bilene de produserer er DAFer, men svær mye av den felles utviklingen skjer hos Leyland.  Og i 2002 ble en LF, en slik vi kjenner som DAF men som var utviklet av og bygget hos Leyland, Truck of the Year.

Fabrikken sysselsetter i underkant av 1000 mennesker og i fjor produserte de 4.600 F/XF og nesten 8.000 LF. Halvparten gikk til eksport.

Nr. 400.000
Og det er summen av disse tallene for de siste 35 årene som nå feires.  Fordi: for noen dager siden trillet en XF 460 FTP trekkvogn av båndet som produksjonsnummer 400.000.

Den gikk til en transportør med 30 andre Leyland/DAF biler i flåten. Noe han nok trenger for det han egentlig driver med er å produsere hvetemel. 300.000 tonn hvete går gjennom prosessen hvert år, og han transporterer resultatet selv.

Nå også med et skikkelig flaggskip.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: