Jaguar på strøm
Elegant måte for Jaguar å gli inn i elektrifiserings-alderen. De har meldt seg på i Formel E. Dermed har vi fire fulle (nesten) fabrikklag med i denne åpen-hjul racingklassen. Audi Sport er der (via ABT), Renault er der (via DAMS) og Mahindra er med. (Tilfeldigvis er dette også de tre første på lagmester-listen etter sesongens to første løp.) Siden meldingen kommer nå, etter at sesong to har startet, regner jeg med at det er til 2016/17-sesongen de to nye Jaguarene skal stille, og til den tid kan det kanskje ha kommet ombord enda flere produsenter. Det er nemlig ingen tvil om at dette er en FIA-klasse som øker sterkt i popularitet, og vel er den eneste FIA-klassen som kan kjøre skikkelige gateløp. Kjente jaktmarker Det gikk elendig i 2000. Da lagleder Wolfgang Reitzle ble erstattet med legendariske Bobby Rahal i 2001, gikk det imidlertid skikkelig elendig. Og da Niki Lauda ledet laget i 2002, med Eddie Ervine blant førerne, gikk det rett i dass. Ford sa opp Lauda og 70 andre og kuttet budsjettet drastisk i 2003, så da gikk det litt bedre. Litt lys så man også i 2004, så lyst at Ford like godt solgte Jaguar Racing til Red Bull som ikke brukte lang tid på å utvikle det hele til å vinne verdensmesterskap. (saken fortsetter) Mer påvirkning La oss håpe på en lystigere historie med den nye Jaguar el-racing. Både Alejandro Agag, Formula E-sjefen, og Jean Todt, FIA-sjefen, virker i hvert fall begeistret over å kunne ønske en så tung aktør velkommen om bord. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |