Shell på 0,5 sekunder
Shells bidrag til Ferraris Formel 1-motor i 2015 var verdt ½ sekund pr. runde. «Eller kanskje ikke», sier Mercedes. Engelske Autosport hadde nylig en artikkel der de ved hjelp av Guy Lovett slår fast at Shells bidrag til økte ytelser fra Ferrari-motoren i år, kan regnes om til ca. ½ sekund pr. runde – eller ca. 30 sekunder per løp. Lovett har vel både kunnskaper om dette, og en egen agenda – han er Shells «Innovation Manager». Han forteller at for hver gang Ferrari har gjennomført en oppgradering av F1-maskinen, har Shell kommet opp med en ny drivstoffblanding. 5 forskjellige suppeoppskrifter i løpet av 2015. Uvanlig Regelverket har heldigvis tillatt motorendringer gjennom hele sesongen i år, akkurat som for neste år, så mye tyder på at motorutvikling, med bensin og smøreoljer, vil bli en skikkelig slagmark i 2016 også. Selvfølgelig syns han dette er stas, at han kan se tilbake på en stadig utvikling, og at man ikke lenger behøver vente til mellom sesongene for å komme opp med noe nytt. -Vi regner med at vi har ansvaret for 25 % av de økte ytelsene Ferrari kunne registrere i år, sier han. Urealistisk Og Andrea Dolfi, som er Petronas ansvarlige for motorsport-forskning, legger til at de introduserte ny drivstoff-blanding til det Italienske Grand Prix, sammen med en motor med forbedrede spesifikasjoner. -Vi introduserer en ny oppskrift når vi vet at den vil representere en tydelig forbedring. Det vil komme nye forbedringer, kanskje til sesongstart – eller vi må muligens vente litt lenger. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |