[]
[] [firmabil.no] []

Ny bestselger fra Mercedes


Terje Ringen
Foto: Automedia©



SPIONBILDER: I Detroit lanserte Mercedes neste generasjon E-Klasse sedan som kommer til Norge om noen måneder. Men den får flere søsken, og en av dem er særdeles viktig.

Som tilfellet er med konkurrentene, BMW 5-serie og Audi A6, velger de fleste som kjøper en Mercedes E-Klasse en stasjonsvogn. Skjønt forholdet er ikke like ekstremt hos Mercedes som hos konkurrentene.

I fjor sto T-modellen ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken for 60,1 % av det totale E-Klasse-salget på 662 biler, mens tilfellet for BMW er 74,4 % Touring av totalt 891 Femmere og for Audi A6 hele 93,2 % Avant av totalt 932 nye biler.

Vi møtte den nye E-Klasse sedan i Detroit, og Mercedes-importøren har lovet at de første bilene er på norske skilter i april. Men de som sverger til stasjonsvognen må smøre seg med tålmodighet til høsten.

Mindre klasseskille
Her ser vi ferske bilder av en E-Klasse stasjonsvogn under testing. Mens forgjengeren skilte seg fra lillebror C-Klasse med en særegen design, blir forskjellen mellom de to mindre etter generasjonsskiftet.

Det betyr mer elegante linjer, men det blir interessant å se om de kan opprettholde en av bilens aller viktigste salgsargumenter – det gigantiske bagasjerommet (695 liter) som blant annet har medført at E-Klasse stasjonsvogn er meget populær blant taxisjåfører.

Drivlinjene i E-Klasse stasjonsvogn blir de samme som i sedanen, hvilket blant annet innebærer at vi for første gang trolig får en ladbar utgave som på Mercedes-språket heter E 350 e.

Coupé
Dagens E-Klasse Coupé er basert på plattformen til forrige generasjon C-Klasse. Nå skal den over på den fleksible MRA-plattformen som brukes av de fleste bakhjulsdrevne modeller fra C- til S-Klasse.

Det betyr at neste E-Klasse Coupé blir større og mer luksuriøs enn sin forgjenger, og trolig vil dette også gjenspeiles i prisen. Trøsten får være at de som er fornøyd med dagens E-Klasse Coupé, får en god erstatning i nye C-Klasse Coupé

Interiørt vil coupéen ha mye til felles med sedan og stasjonsvogn, men du må være villig til å ofre komfort og takhøyde i baksetet om du lar følelsene styre bilvalget. Bruker du baksetet ytterst sjeldent, er det jo fristende å la høyre hjernehalvdel styre valget.

AMG
Den tredje bilen vi har bilder av er en Mercedes-AMG E 63 sedan. Men vi kan regne med AMG også vil kaste seg over stasjonsvogn, coupé og cabriolet etter hvert som disse lanseres.

Den håndbygde 4-liters V8-en under panseret har i dag inntil 510 hestekrefter i Mercedes-AMG GT S og Mercedes-AMG C 63 S, men AMG har mer enn antydet at de kan hente ut enda mer effekt av motoren dersom «omstendighetene» skulle kreve det – underforstått, de følger med på hva konkurrentene gjør.

Et argument for IKKE å velge AMG-utgavene har vært at de kun er blitt levert med bakhjulsdrift, men når nye Mercedes-AMG E 63 lanseres kan du regne med at 4Motion står på menyen. Noen har til og med antydet at det blir standard i nye AMG-modeller.

Ute etter en mer luksuriøs E-Klasse? Kanskje denne kan være verd å vurdere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: