[]
[] [firmabil.no] []

Gammelbilrally på bare veier


Knut Moberg d.e.



Alt ligger til rette for årets største rally for eldre biler. Onsdag går startskuddet for Rally Monte Carlo Historique (RMCH) med 303 deltagere - inkludert 14 norske lag.

Årets RMCH følger samme opplegg som tidligere. Men ifølge en av de store veteranene, Henning Jørstad, kan årets rally bli nesten et rent asfaltrally.

- Det er lite snø og is i Alpene, sier Jørstad som har produsert kjøreboken de fleste norske deltagerne bruker.

- Dermed kan det bli flere prøver på bare veier. Det betyr at mange vil velge å kjøre på dekk uten mønster (slicks) eller sommerdekk på flere etapper. Derfor vil enkelte både ha med seg piggdekk, vinterdekk og slicks.

Henning Jørstad skal være annenfører i en Renault Gordini fra 1970 (bildet) med Torgjer Kleppe som sjåfør. Han sier det fortsatt er fjellpartier der det både er snø og is.

- Vi vet at forholdene kan endre seg raskt, og det har skjedd før at man har snakket om «et asfaltally» som i løpet av noen timer blitt et skikkelig snørally.

Forbud med Xenonlys
Årets løp er nesten identisk med opplegget de siste årene. Fra flere startsteder i Europa kjører alle til Monte Carlo for en overnatting.

Deretter starter selve løpet (31. januar) med flere spesialprøver i området rundt Valence i Frankrike. Løpet avsluttes med kjøring tilbake til Monte Carlo med ankomst tirsdag 2. februar. Og to nattetapper natt til onsdag.

- Blir det mye bare veier, er det en klar fordel for de raskeste bilene, sier Jørstad. Det gir Porsche store fordeler og det er neppe tilfeldig at flest deltagere har valgt å starte med Porsche. Av de 14 norske deltagerne kjørere hele 7 med Porsche. Med mye bare veier blir det normalt enda mer sekundstrid mellom de beste.

- Nytt er det at arrangørene nå har vedtatt forbud mot LED- og Xenonlys, sier Jørstad. Men fortsatt kjøres det i tre hastighetsklasser etter bilenes alder.

Oslo-start for 12
12 deltagere har valgt å starte fra Oslo onsdag fra kl. 09.30. Det er 11 norske lag samt en deltager fra Monte Carlo. Oslo var første gang startsted for Rally Montre Carlo i 1932. I år starter bilene fra gaten foran Nasjonalteateret der bilene står oppstilt fra kl. 08.30.

Ole Chr Veiby fra Kongsvinger vil starte bilene. Han kommer rett fra Monte Carlo etter å ha vunnet sin klasse i årets Rally Monte Carlo.

Starten i Oslo arrangeres av KNA, og det er teknisk kontroll i garasjen på Aker Brygge tirsdag 26. januar fra kl. 13.00.

Norske lag påmeldt til Rally Monte Carlo Historiqe 2016:

Fører / Kartleser

Bilmodell

Årgang

Startsted

Sven Åge Bergum / Kenneth Bergum

Porsche 930

1978

Oslo

Kjetil Engan / Bjørn Lie

Ford Cortina

1965

Oslo

Petter Granerud / Stein Røed

Porsche 911

1978

Oslo

Ivar Høie / Thomas Karlsen

Volvo 142

1968

Oslo

Tom Hotvedt / Leif Nesset

Porsche 911

1976

Oslo

Valter Jensen / Monty Karlan

Porsche 911

1979

Oslo

Tore Johannessen / Tine Hallre

Porsche 911

1971

Reims

Torgjer Kleppe / Henning Jørstad

Renault Gordini

1970

Reims

Kjell Kristoffersen / Bjørn-Erik Indahl

Porsche 911

1976

Oslo

Knut Ulf Larsen / Arne Dølerud

Volvo 544

1961

Oslo

Arne Dagfinn Lid / Olav Hauge

Peugeot 504 c

1975

Oslo

Lars Lie / Thomas Berve

Volvo 142

1972

Bad Homburg

Egil Nicolaysen / Remi Høyås

Porsche 911

1979

Oslo

Per Simble / Tom Fjeldstad

Saab 96

1963

Oslo

 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: