[]
[] [firmabil.no] []

Renault redder showet


Jon Winding-Sørensen



Travel dag for bilfolk i Paris i går. Gammelbilfolket til Retromobile-åpning, sportsbilfolket til Renaults Formel 1-avduking.

Mens Retromobile var forholdsvis forutsigbart, men attraktivt, som vanlig (det kommer nok snart et par millioner bilder derfra), var Renaults presentasjon slutten på et eventyr som hadde fått mange bilsport-interesserte til å holde pusten en stund.

Det var jo slett ikke sikkert at det gamle Lotus-teamet skulle fortsette. Det var jo slett ikke sikkert, heller, at Renault skulle fortsette å bygge, og levere, motorer lenger. Og det var helt sikkert at toget hadde gått for en av Formel 1 sirkuset beste nybegynnere, danske Kevin Magnussen.

Voksen ungdom
For å ta det siste først. Jeg har hatt cirka fem ord med unge Magnussen (23 år), og han har imponert veldig. Med sin sans for bilhistorie, med sin beundring over folk som kjørte seriøse formelbiler uten antydning til beskyttelse, bortsett fra en slags hjelm, med at han overhodet ikke brautet og fordi han hadde et veldig klart syn på hva Formel 1, og F1-førere, egentlig er nå.

Faren hans, Jan, var ingen dårlig racerfører, han kjørte for Stewart et på sesonger på slutten av 90-tallet, men debuterte hos McLaren i 1995. Det var også der sønnen fikk jobb, og debuterte med en knallåpning av 2014-sesongen med en andreplass i Australia – foran lagkameraten Jenson Button.

Da Fernando Alonso kom tilbake til McLaren i fjor, måtte Kevin nøye seg med å være «testfører». I begynnelsen av oktober i fjor fikk han en e-mail – Ron Dennis har aldri vært særlig sentimental sånn – med en knapp beskjed om at det ikke var behov for hans tjenester mer.

Nye muligheter
Det var ingen andre åpenbare vinduer i F1 da, så han har brukt vinteren til å prøve både LeMans bil hos Porsche og DTM bil hos Mercedes, men ingen avtale var gjort.

Dermed var det slett ikke sikkert at han ville sett en eneste bane i år, før altså Renault fortalte at han var en av deres to førere i det nystartede Renault-teamet.

Som altså er restene etter Lotus, som F1-pappa Bernie Ecclestone så stekt ønsket å ha med at han en periode vurderte å kjøpe det.

Laget ble opprinnelig bygget på det gamle Renault-teamet (ex Benetton), men etter 303 løp under eget navn (påstår folk som kan telle) og 35 seire og flere VM, solgte de ut i 2009.

De begynte å levere motorer under det nåværende hybrid-regimet, men der hadde de ikke jobbet godt nok, så selv Red Bull så seg om etter en annen motorleverandør i år.

Etter masse rot, med mengder av rykter (det lå en pressemelding klar under Abu Dhabi Grand Prix om at Renault IKKE ville, slik ryktet hadde sagt, kjøpe opp Lotus-laget), har nå alle brikkene falt på plass.

Comeback
Så i går kunne Renault presentere sitt nye Renault Sport F1-team og sin nye bil, RS16.

Bilen som ble vist var veldig svart – det er åpenbart at ikke alle sponsorene er på plass ennå – de vil nok live opp inntrykket litt. Ved siden av Magnussen sto Jolyon Palmer, også sønn av en ex-Formel 1 kjører (Jonathan) og testfører hos både Force India og Lotus tidligere - men uten aktiv Formel 1 erfaring.

Og til å lede hele presentasjonen fant vi Carlos Ghosn, Renaults (og Nissans) toppsjef som var såpass beskjeden at han hadde gitt laget ett klart mål: å komme på podiet i løpet av tre år.

Akkurat det tror jeg er beskjedent. Det teamet de har overtatt har hatt utrolige overlevelsesevner, og har vist seg å være i forkant på mange områder, på tross av sirkusets magreste budsjett.

Hi-tech og rutine
De var ute med testing av 60 % vindtunnel-modeller lenge før for eksempel Mercedes hadde funnet ut at det var smart. Og de har noen simuleringsprogram som selv Williams misunner dem.

Stor-budsjett teamene har selvfølgelig melket laget for de største talentene, allikevel har de klart å slåss mye sterkere enn de egentlig hadde noen rett til. Nå er noen av «avhopperne» tilbake, ikke minst Bob Bell som er på plass igjen som lagets tekniske sjef.

Det som først må gjøres nå, fortalte Kevin Magnussen, er å tilpasse hekken hans til bilen. Han skal ha seteprøver i morgen.

Det neste – men det var det ikke mye snakk om – var å få motoren til å levere. Det er vanskelig å tro at ikke Renault virkelig har stått på i den avdelingen, etter at de endelig bestemte seg for å levere i år også.

La oss håpe gårsdagens forestilling gir et lite inntrykk av plasseringene til Renault-teamet i tiden fremover. De var nemlig det første av alle F1-lagene som presenterte sin 2016-bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: