Opel gir Mokka en X
Opel viser en oppgradert Mokka med tilnavnet X på Genève-utstillingen neste måned. Men selv med ny betegnelse er mye som tidligere. Mokka var Opels bestselger i Norge i 2015, men det skyldes nok primært at nye Astra kom så sent på året at den ikke rakk å gjøre de store utslagene på registreringsstatistikken. En måned inn i det nye året er det nemlig Astra som topper, og det før den viktige stasjonsvognen er på plass. I stedet for å si rett ut at dette er en facelift, sier Opel i sin pressemelding: «Når nye Opel Mokka X vises på bilutstillingen i Genève, første uken i mars, bygger den videre på suksessen Mokka har hatt siden lanseringen i 2012. Over 500.000 Mokka er bestilt, eller levert, til kunder i Europa. Nå er det klart for neste steg.» Modernisert På plass bak rattet i nye Mokka X møtes du av et helt nytt interiør. Dashbordet har klare likhetstrekk med det du kjenner fra nye Astra. I tillegg til den nye generasjonen med 1,6-liters dieselmotorer med 110 hk og 136 hk, vil også Mokka X bli utstyrt med den nye generasjonen 1,4-liters turbo bensinmotor med en effekt på 152 hk. Denne kan kombineres med sekstrinns automat og adaptiv firehjulsdrift. Nye Mokka X blir den første modellen som bærer bokstaven «X» på bakluken, ifølge Opel er det for å vise at det er en bil som gjerne tar utfordringene med tøffere og mer utfordrende kjøreforhold. BIL-TEST: Mokka møter tre konkurrenter Firehjulsdriften i Mokka X kobles inn og ut etter behov. Når underlaget er tørt, er det kun forhjulene som driver for å holde forbruket nede. Avhengig av underlaget vil elektronikken sørge for sømløs variasjon ved å fordele inntil 50 prosent av kreftene til bakvognen. Ny teknologi Et eksempel på dette er nye adaptive LED frontlykter. Det nye AFL LED-lysene (kjent fra nye Astra) sørger for å tilpasse lyset avhengig av hvor, og hvordan du kjører. Systemet har ni ulike lysmønstre og erstatter dagens Bi-Xenon AFL. Fordelen med AFL LED er at det gir et bedre og hvitere lys, samtidig som det er ikke har noen bevegelige deler inne i lampen. Det gjør systemet både raskere, og mer presist – samtidig som det er enda mer driftssikkert over tid. I tillegg til dette får Mokka X den nyeste generasjonen Opel Eye frontkamera, med høyere oppløsning og mer prosessorkraft, noe som bidrar til samle informasjon til en rekke førerstøttesystemer. Mokka befinner seg i et segment hvor konkurransen har hardnet de siste årene - med attraktive nykommere som bl.a. Mazda CX-3 og Honda HR-V. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |