[]
[] [firmabil.no] []

Nå kommer endelig Edge


Terje Ringen



Den er populær i USA, og det har lenge ligget i kortene at Edge også skal lanseres i Europa. Nå skjer det endelig.

Allerede i 2006 kunne vi fortelle om en massiv kampanje for å markedsfører Edge i USA. Så viktig var modellen der at de sved av 100 millioner dollar i en omfattende lanseringskampanje.

I 2013 ble en ny Edge vist i konseptform, og sommeren 2014 kunne Ford fortelle at Edge skulle selges i Europa som en av tre modeller i Fords SUV-program i tillegg til Kuga og den kompakt EcoSport  som kommer til høsten.

Salgsklar
Nå forteller Ford Motor Norge at de er klare til å ta imot bestillinger på Edge. Den får en startpris på 600.000 kroner, noe de hevder er meget konkurransedyktig i dette segmentet.

De første bilene kommer til norske forhandlere på forsommeren, mens de første kundene får sin Edge levert noen måneder senere.

Edge-programmet består av utstyrsmodellene Titanium og Sport, med 2-liters turbodieselmotor med henholdsvis 180 og 210 hestekrefter i kombinasjon med det intelligente firhjulsdriftsystemet AWD.

180-hesteren har 6-trinns manuell girkasse, mens 210-hesteren har Fords Powershift dobbeltclutch automatgirkasse.

Godt utstyrt
Ifølge Ford er det som i første rekke utmerker seg ved nye Edge et meget omfattende standardutstyrsnivå.

Edge Titanium har blant annet Navigasjon med SYNC 2 og 8’’ touchskjerm, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera og 19’’ aluminiumsfelger, cruisekontroll med intelligent hastighetsbegrenser, filskift-varsler med filskift-assistanse og Active City Stop med fotgjengeroppdagelse som standard.

På komfortsiden inkluderer standardutstyret blant annet nøkkelfritt system, automatisk bakluke med håndfri åpning/lukking, oppvarmet frontrute og ratt og aktiv støykontroll.

Utstyrsnivået Sport kommer i tillegg med 20’’ alufelger, adaptiv styring, sportsunderstell og Sony Navigasjon med Premium Sound System. Til begge modellene kan kundene dessuten velge fra en rikholdig liste av tilleggsutstyr.

Optimistisk
- Prognosene for det globale SUV-markedet er fortsatt vekst i årene fremover, og vår målsetting er å ha et modellprogram som dekker bredden og øker vår andel av SUV-salget, fastslår Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.

- Ett av våre sterkeste kort i denne konkurransen er Fords intelligente AWD kombinert med en høy grad av komfort, de dynamiske kjøreegenskapene som er en del av Fords DNA, og moderne sikkerhetskonstruksjoner og sikkerhetsutstyr.

- Kundenes etterspørsel etter SUV-er og firehjulsdrevne biler er så stor at vi planlegger å introdusere fem nye kjøretøy i SUV- og crossover-markedet i løpet av de neste tre årene, røper Haugaard avslutningsvis.

I vår lanseringskalender kan du se hvilke modeller som kommer inneværende år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: