NAF: Overrasket over Møller
Volkswagen-importøren mener NAF sprer unødig usikkerhet rundt typegodkjenningene av bilene som er omfattet av dieselskandalen. NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal står fast på sitt. I artikkelen "ADAC sjekker VW" på BilNorge.no 9. februar uttaler informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobilforbund (NAF) seg om de forestående utbedringene av EA 189-motorene. Adm direktør Terje Male i Harald A. Møller mente det var flere feil i NAFs uttalelser. Hans argumenter ble publisert på BilNorge.no 10. februar. NAFs kommunikasjonssjef ønsker å gi følgende tilsvar til den norske Volkswagen-importøren (gjengitt i sin helhet): 1. Disse bilene er typegodkjente av tyske vegmyndigheter på feil grunnlag. Den ulovlige programvaren som Volkswagen har installert har gjort det umulig å få en realistisk syklustest av bilene. Litt forenklet kan man si at VW jukset seg gjennom testene. 2. Det er riktig at typegodkjenningen ikke er trukket tilbake. Det Tyske Biltilsynet har valgt å gi VW anledning til å rette feilen ved bilene for deretter å teste dem på nytt. Biler som ikke gjennomfører endringene vil etter vår klare forståelse av saken ikke være i tråd med typegodkjenningen. Det overrasker oss derfor hvis importør Harald A. Møller mener at biler som ikke utbedres fortsatt kan anses å være i tråd med typegodkjenningen. 3. Det er riktig at norske vegmyndigheter ikke skal teste og typegodkjenne hver enkelt bil. Det har vi heller ikke sagt. Veidirektoratet baserer seg på godkjenningen som tyske myndigheter gjør. Det tyske biltilsynet KBA tester nå bilmodellene på nytt etter at det er gjort endring i programvaren. Norske vegmyndigheter vil i likhet med andre europeiske vegmyndigheter basere seg på disse testene. Foreløpig har KBA gjort dette for biltypen VW Amarok som har passert testen, og som dermed beholder typegodkjenningen. 4. I møte med NAF har Vegdirektoratet vært tydelige på at biler som ikke utbedres, risikerer avskilting. Senioringeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet sier også følgende om dette til VG 16.10.2015: "Hvis noen unnlater å møte opp til verkstedtimen, kan bilene i siste instans bli begjært avskiltet, enten fordi den ikke er i forskriftsmessig stand, eller i henhold til typegodkjenningen". I tillegg vil vi anføre dette: En ting er typegodkjenningen av disse bilene, og der må NAF og våre medlemmer rette oss etter myndighetenes fastsettelser. Noe annet er hvordan bilens egenskaper vil kunne endres av utbedringene Volkswagen vil gjøre. NAF er opptatt av at våre medlemmer ikke skal oppleve å få en bil med dårligere egenskaper enn før. For å sikre en omforent vurdering av dette, vil vi samarbeide med våre søsterorganisasjoner over hele Europa. Hvis disse testene skulle vise at våre medlemmer får biler med dårligere egenskaper enn før, vil NAF selvsagt følge opp dette. Inger Elisabeth Sagedal Artikkel fra www.firmabil.no URL: |