[]
[] [firmabil.no] []

Kia går elektrisk


Terje Ringen



Bilprodusentene må elektrifisere bilparken for å nå fremtidige utslippsmål. Her er første del av Kias plan.

Hyundai har presentert sin Ioniq som etter hvert skal leveres med tre alternative drivlinjer, og da er det jo naturlig at søsterfirma Kia tar tilsvarende grep.

Nå er det ikke noe nytt for Kia å tenke elektrisk – elbilen Soul er jo meget populær i Norge, over 3000 slike ble registrert i 2015 (nye og bruktimporterte). I USA har de også hatt en hybrid Optima i porteføljen et par år. 

TEST: Kia Soul møter Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf

På bilutstillingen i Chicago, som pågår i disse dager, viser Kia sin nye Niro, en kompakt SUV eller crossover som skal inn i et av de for tiden mest populære segmenter der vi bl.a. finner modeller som Nissan Qashqai, Mazda CX-3 og Honda HR-V.

HUV
Designmessig er det ikke noe som røper at dette er noe annet enn en vanlig SUV, selv om Kia ønsker at vi skal omtale den som HUV, Hybrid Utility Vehicle. Bilen har nemlig en hybrid drivlinje.

Ifølge pressemeldingen er Niro den første Kia som tar i bruk en helt ny plattform som et viktig verktøy for selskapets mål om å tredoble utvalget av økovennlige biler innen 2020.

Første KIA på plattformen stemmer nok, men det er liten tvil om at denne arkitekturen også danner grunnlaget for Hyundai Ioniq. Blant annet er akselavstanden på 270 cm identisk. Men det er morsomt at de to selskapene har valgt å lage så vidt forskjellige biler.

Gjennomtenkt
Kia lover et moderne og rommelig interiør, kombinert med romslig bagasjerom med flatt gulv takket være smart plassering av batteriene.

Drivlinjen i Niro består av en nyutviklet 1,6-liters GDI bensinmotor med 103 hk som er utviklet spesielt med tanke på hybridbiler. En elmotor på 43 hk sørget for en samlet effekt på 146 hk og et maksimalt dreiemoment på 264 Newtonmeter. 

DTC
Kreftene fordeles gjennom en andre generasjons 6-trinns dobbel clutch girkasse (DTC). Det blir interessant å prøve denne løsningen sammenlignet med masete CVT-kasser som vi en vant til fra japanske produsenter.

Batteriet av typen Litium Ion Polymer er lett og plassert under baksetet for å oppta minimalt med plass. Det har en kapasitet på 1,56 kWh.

Kias mål er at Niro skal ha et snittforbruk etter amerikansk syklus på 50 mpg., tilsvarende 0,47 l/mil. CO2-utslippet etter europeisk standard er oppgitt til 89 gram per kilometer.

Vi kommer tilbake med flere detaljer etter den europeiske debuten på Genève-utstillingen i mars.

Ladbar og stasjonsvogn
I Chicago står også to varianter av Optima Hybrid, en vanlig og en ladbar, og sistnevnte er meget aktuell for Europa og Norge.

Optima PHEV kombinerer en 2,0-liters bensinmotor på 154 hk med en elmotor på 68 hk. En batteripakke på 9,8 kWh skal sørge for en rekkevidde på 43 kilometer på ren eldrift etter amerikansk målestandard (som er strengere enn den europeiske).

Etter europeisk standard (NEDC) har den hybride drivlinjen en samlet effekt på 205 hk og et dreiemoment på 375 Nm. Kia oppgir en elektrisk rekkevidde på 54 kilometer i hastigheter opp til 120 km/t og et CO2-utlslipp på 37 g/km.

Nye Kia Optima er nylig lansert i Norge, men i Genève skal den også vises som stasjonsvogn. Dersom den blir like lekker som konseptet vi møtte der i fjor, bør Kia ha store muligheter til å oppnå suksess i stasjonsvognmarkedet.

Niro Hybrid kommer til Norge i august/september, Optima Hybrid og Optima stasjonsvogn i september/oktober. I planene ligger også Plug-in utgaver av Niro og Optima stasjonsvogn, men disse kommer ikke før i 2017.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: