[]
[] [firmabil.no] []

Nytt mobilnett skal få lastebilene til å snakke sammen


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Scania



Scania og mobilprodusenten Ericsson skal samarbeide om å få fremtidens lastebiler til å snakke med hverandre og omgivelsene rundt.

Trådløs teknologi for bruk i transportsektoren fortsetter å utvikles i hurtig tempo. Nylig presenterte Scania og forskningspartner Ericsson et nytt konsept for kommunikasjon mellom kjøretøy innenfor det nye 5G-nettverket.

Nyheten ble lansert på telekommunikasjonsmessen Mobile World Congress i Barcelona.

LES OGSÅ: Nye muligheter med internett i bilen

Nå skjer det
Fordelene med tilkoblingsmuligheter er åpenbare i en sektor hvor effektivitet er et must for å oppnå lønnsomhet. Scania er et av selskapene som investerer tungt i forskning og utvikling innen dette området. Snart er 200.000 av merkets lastebiler koblet til flåtestyringssystemer ved hjelp av innebygde datamaskiner som trådløst sender og mottar informasjon.

– Vi har i lengre tid diskutert innføring av kommunikasjon mellom kjøretøy, og mellom kjøretøy og infrastruktur. Nå skjer det virkelig, sier Håkan Schildt. Han er direktør for strategi og forretningsutvikling i Scanias forretningsenhet «Tilkoblede tjenester og løsninger».

Det er utviklingen av LTE (Long Term Evolution, også kalt «4G LTE») og 5G-standardisering som har åpnet muligheter for kommunikasjon mellom biler gjennom mobilnettene.

– Vi ser enorme fordeler med slike systemer, og tror at kommunikasjon mellom biler vil bli tatt i bruk av transportører innen mange kategorier, sier Claes Herlitz, sjef for Automotive i Ericsson.

(artikkelen fortsetter under videoen)

VIDEO: Se hvordan platooning foregår i praksis:

Mange muligheter
Flere lastebilprodusenter, deriblant Scania, har i lang tid jobbet med nye konsepter for kolonnekjøring med «trådløst sammenkoblede» lastebiler, såkalte platooning. Poenget er å redusere luftmotstanden og dermed også drivstofforbruket.

For å utnytte potensialet i drivstoffreduksjon kreves svært kort avstand mellom kjøretøyene, noe som igjen setter store krav til rask og pålitelig kommunikasjon mellom de tilkoblede enhetene.

Pär Degerman, senioringeniør og tilkoblingsekspert ved Scania Research & Development (R&D), sier biler som er sammenkoblet – både direkte til hverandre og til resten av samfunnet og infrastrukturen – er et stort sprang på vei mot bærekraftige transportløsninger.

– Tilkobling skaper muligheter for sanntidsoppdateringer om værforhold, hindringer på veien og andre farer som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. I tillegg vil tilkoblede biler muliggjøre bruk av mer avanserte planleggingsverktøy, og dermed øke den totale transporteffektiviteten, forklarer Degerman.

LES OGSÅ: Dette skal spare deg for tid og penger

Under utvikling
Lastebilprodusenten og mobilkonsernet fra Sverige har blant annet sett på omfanget av forsinkelser i informasjonsoverføringen, og hvilke konsekvenser dette får for hvor nær biler i konvoien kan kjøre. Ericsson og Scania hevder deres forskning har vist at fremtidens 4G og 5G-mobilnett vil være raske og pålitelige nok til bruk i «platooning».

– Teknologien er fortsatt under utvikling og er på forskningsstadiet. Neste skritt vil være å undersøke hvilke flere utfordringer og muligheter som fortsatt finnes, understreker Degerman.

 

Også Volvo jobber for tiden hardt med å se på mulighetene for tilkoblede lastebiler. Ifølge trucknews.com vil sjefen for Volvo Trucks North America, Göran Nyberg, at Volvos lastebiler skal bli lastebilindustriens svar på Iphone.

– Transportbransjen har foreløpig kun såvidt skrapt overflaten, når det gjelder å ta i bruk ny teknologi for smartere og mer effektiv transport, uttaler Nyberg.

Senere i år skal Volvo i USA sammen med Berkley-universitetet i California gjennomføre et forsøk med tre lastebiler i en konvoi, såkalt platooning, på amerikanske veier. 

– Ved all bruk av teknologi vil det være behov for menneskelig tilstedeværelse for å gripe inn og overta dersom teknologien ikke fungerer, beroliger Nyberg overfor alle som frykter at sjåførjobbene skal forsvinne.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: