[]
[] [firmabil.no] []

NTP-forslag: Innen 2030 skal halvparten av nye lastebiler ha null utslipp


Tekst: Brede Høgseth Wardrum
Foto: Samferdselsdepartementet



Tempoet i overgangen til nullutslipp, hybridteknologi og biodrivstoff må øke betraktelig.

Innen 2030 skal halvparten av alle lastebiler i Norge være nullutslippskjøretøy. Det er målet som settes i plangrunnlaget til Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029 som ble lagt frem av Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor mandag.

I løpet av transportplanperioden til 2030 må klimautslippene fra privatbiler, tungtransport, fartøy, fly og anleggsmaskiner samlet reduseres med om lag halvparten, ifølge forslaget.

– Vi står overfor et taktskifte i overgangen til ny teknologi, fremholder jernbanedirektør Elisabeth Enger som har ledet styringsgruppen for transportetatenes grunnlag til Nasjonal transportplan.

Klare mål
Dette er noen av målene etatene skisserer på veien mot utslippsfri transport:

  • Innen 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.
  • Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser, 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.
  • Klimagassutslipp fra maskiner og innsatsvarer i bygging, drift og vedlikehold av infrastrukturen reduseres med 40 prosent innen år 2030.
  • Biodrivstoff skal årlig erstatte 1,7 milliarder liter fossilt drivstoff innen 2030. Dette gir et teoretisk potensial for klimagassreduksjoner på om lag 5 mill. tonn CO2-ekvivalenter.

Løsninger
Slik mener etatene at endringene skal skje:

  • Kraftig satsing på nullutslippsteknologi. Elbiler, hybrider og hydrogenbiler må fortsatt ha fortrinn i form av lavere avgifter.
  • Tunge kjøretøy må være tilnærmet 100 prosent drevet på bærekraftig biodrivstoff.
  • Stat og kommune må stille krav til null- og lavutslippsteknologi ved leie og kjøp av egne kjøretøy.

Plangrunnlaget legger opp til at det må gi forutsigbarhet for at privatpersoner og næringsliv skal ta klimavennlige valg. For å sikre et raskt skifte fra dagens kjøretøypark til null- og lavutslippskjøretøy må de være konkurransedyktige i pris sammenliknet med kjøretøy med fossilt drivstoff, og de må være billigere i bruk, mener utvalget.

«Null- og lavutslippskjøretøy skal fortsatt ha fordeler av lavere avgifter og subsidier, det vil si lavere pris i bomringen og tilgang til kollektivfelt med mindre det skaper vesentlige problemer for bussene. På ferjer og ved bompengeinnkreving utenfor byene bør elbiler likevel betale normale takster», heter det i plangrunnlaget. 

LES OGSÅ: – Tar nyttetransporten på alvor

Miljødifferensiering
Transportetatene er enige om at omfanget av persontransport og godstransport vil øke. Samtidig mener de det må være et mål at privatbilismen ikke øker i byer og byområder. Dette er områder med befolkningsvekst, og nullvekst innebærer betydelig overgang fra privatbil til kollektivtransport, gåing og sykling.

– Det er aktuelt å inngå bymiljøavtaler med ni byområder. Vi anbefaler at staten skal øke innsatsen med om lag 60 prosent, til 66,5 milliarder kroner i NTP-perioden, sier jernbanedirektøren.

En forutsetning er at byområdene innfører trafikantbetaling som både bidrar til finansiering av transportsystemet og til å dempe biltrafikken. Noen byer har allerede innført tidsdifferensierte takster.

Det arbeides med opplegg for miljødifferensierte avgifter i bompengeringene. Dette vil være et steg mot bedre byluft og mer effektiv trafikkavvikling, og det bidrar til nullvekstmålet.

Plandokumentet blir nå sendt på høring slik at næringslivet og innbyggerne får mulighet til å si sin mening. Høringsfristen er 1. juli i år.

NLF er positive
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener lastebilnæringen er godt rustet til å imøtekomme.

– Vi har satt i gang flere initiativ for å påvirke våre medlemmer til å ta miljøvennlige valg. Utfasing av eldre lastebiler og oppgradering til Euro 6-kjøretøy, i kombinasjon med bruk av fornybare drivkilder som biodiesel, kan allerede nå være et stort steg i riktig retning, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

Euro 6-kjøretøy har vært på markedet i et par år. NLF har gjennomført en medlemsundersøkelse som viser at 1 av 4 NLF-lastebiler kjører med denne teknologien under skallet, til tross for at disse utgjør en langt dyrere investering enn eldre varianter. Direktøren understreker at myndighetene ikke må glemme innsatsen som blir gjort blant lastebileierne.

– Vi kommer til å se et større fokus på klimagassutslipp i transportsektoren fremover. Da er det viktig at regjeringen nå identifiserer de positive tiltakene som blir iverksatt og belønner disse med incentiver og avgiftslettelser, for å lette overgangen til fornybare drivkilder og en fremtidig nullutslippsvisjon, avslutter Mo.

Fakta: Klimagassutslipp fra transportsektoren:

  • Transportsektoren står for utslipp av om lag 16,5 millioner tonn CO2. Dette er om lag en tredel av de samlede klimagassutslippene innenlands i Norge.
  • Veitrafikken – privatbiler og tungtrafikk – står for om lag 10 millioner tonn C02.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: