Mazda MX-5 på italiensk
Mazdas Miata debuterte endelig som Fiat-versjon i Genève. Fiata? Men ikke bare det, Abarth viste at nå mener de virkelig alvor. Hva sies om 300 hk og rally-spesifikasjoner? At Fiat skulle komme med den tiltrekkende japanske roadsteren har vært kjent lenge, og at Fiat har hentet tilbake det legendariske 124 Spyder-navnet har også vært god kommunisert. Den amerikanske utgaven møtte vi i Los Angeles i november, men Europa-premieren skjer altså nå i Genève. Merkevare Men at de skulle ta den så langt, visste vi ikke. De har sin vanlige utgave, der de pynter opp med typiske Abarth-signaturer, som svart motorpanser og blokka skjermer, og den har den samme 1,4-liters turbo-fireren som Fiat-versjonen har, bare at bak Abarth-fronten leverer den ut 170 hester – 10 mer enn hvis den heter Fiat. Og akkurat som hos Fiat kan du velge mellom seks trinn, enten automat eller manuell, men i tillegg følger det med spesielle Brembo bremser, spesielle Bilstein dempere og – litt nedtur – spesiell Rekord Monza eksos. Hvorfor nedtur? Sporty Nå er det ikke snakk om virkelig villskap med disse spesifikasjonene, 230 km/t og 0-100 på 6,3 for eksempel. Men bilen har en Sport-knott, og alle elektroniske systemer kan overstyres – det burde gi noen muligheter for moro. Masse aero clip-ons, svære luft inn- og uttak og 17 tommere, pluss et interiør i Alcantara med mindre ratt og hull i pedalene («hvert gram teller») gjør at du er hevet noen etasjer over vennene i den vanlige Fiaten. Jeg like forresten navnet på fargene: Turini 1975 White, Costa Brava 1972 Red, metallic, Isola d'Elba 1974 Blue, Portogallo 1974 Grey og San Marino 1972 Black. Om ikke annet så oppfordrer de deg til å lese deg opp på rallyhistorikken. Hellig grunn Sammen med en skikkelig bialbero, turbofirer på 300 hester, får du fullt bur og masse typisk sportsutstyr, det hele bygget opp rundt FIAs R-GT reglement. 6-trinns klikk-klakk-kassen overfører bakover til en skikkelig sperrediff, og du befinner deg plutselig i Monte Carlo Rallyet, 1976 – siste gang 124 Abarth deltok offisielt. Litt sentimentalt til slutt, men dette henger nok sammen med at Abarth nå har fått en skikkelig Classic-avdeling, der de blant annet «autoriserer» gamle Abarther. Denne nye deltakeren hadde prosjektnummer 139 under hele prosessen. S for Sport og E for Eksperiment – samme betegnelser som Carlo Abarth brukte. 139 er prosjektnummer som følger rett etter hans siste. Del det på de 67 årene siden han startet selskapet og – på tross av et veldig langt opphold – har Abarth kommet opp med 2 prosjekter i året i snitt. Også noe man kan være virkelig stolte av. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |