Italiensk pepper
Cayenne er pepper, er det ikke? Maseratis nye SUV er åpenbart ment å skulle gi Cayenne godt med pepper. Skal vi minne om den lange forhistorien forut for Maseratis første produksjons-SUV? Først dukket det opp noe de kalte Kubang og som Italdesign hadde slengt sammen på noen måneder. Da var vi i Detroit 2003. Så ble det veldig stille, veldig lenge, men i Frankfurt 2011 kom det en ny Kubang. Den virket egentlig ganske både tiltrekkende og fornuftig: den skulle for eksempel bygges på Grand Cherokee-basis og settes sammen i Detroit. Så stilnet det også inntil de første bildene av den tredje Kubangen begynte å dukke opp for et halvt år siden. Omtrent samtidig som vi på BilNorge viste spionbilder som bekreftet at noe var i ferd med å skje. Italiensk I hvert fall i Italia. Den har allerede vært i produksjon på Mirafiori-fabrikken i Torino en stund nå. Mange har prøvekjørt den, blant annet den norske importøren som – ikke uventet – er særdeles begeistret. Men akkurat hans dømmekraft i slike sammenheng stoler jeg på. Han forteller at de første er i Norge i juni og vil koste fra kr 1.150.000. Levante har egentlig en ganske ryddig katalog: tre motoralternativer, alle V6 på 3 liter der dieselversjonen har det laveste hk-innholdet (275) med det høyeste dreiemomentet av dem alle. De to bensinerne er på enten 350 eller 430 hk, og den sterkeste sprinter til 100 på 5,2 sekunder med et utslipp på litt over en kvart kilo. (saken fortsetter) Ekte vare Maserati lover også segmentets laveste tyngdepunkt og en 50/50 vektfordeling. I pressemappa legges det meget stor vekt på at her har vi med en ekte Maserati å gjøre når det gjelder temperament og dynamikk. Og når det gjelder retardasjon har man med fire store, ekte Bremboer å gjøre. Silke Selv er jeg minst like imponert av en Cw verdi på 0,31. Den er selvfølgelig svær som en låvedør, men strømlinjer hjelper på både støy og forbruk. Med Ghibli og Quattroporte sammen med GranTurismo Coupe beginner Maserati å få et skikkelig utvalg. Og Levanten vil sikkert være med på å sørge for at merket får den vekst noen av oss syns den fortjener. Pepper eller ikke pepper. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |