Grønn racing fra Pininfarina
Pininfarina, som er blitt indisk, brukte Genève til å vise oss en mulig fremtid for grønn racing. Og samtidig ble vi minnet om at det ikke er første gang de misjonerer på racerbanen. I fjor fikk vi en virkelig radikal racingoppskrift i Genève: En selvkjørende banebil. Fullt så fjern er ikke den oppskriften vi fikk fra Pininfarina nå. Oppskriften er ganske grei. En fransk/sveitsisk hydrogen drivlinje fra et firma som heter GreenGT, og så har Pininfarina kledd det hele i en attraktiv LM2-type habitt. Lang historie Og for å fortelle alle som av en eller annen grunn droppet Genève-utstillingen i 1969 om hva dette dreide seg om, hadde de hentet frem sin gamle Sigma. Et forslag til en ny «sikkerhets»Formel 1 bil. Jeg hadde glemt hvor pen den egentlig var. Men så var det da en skikkelig designer som hadde penneført den. Paolo Martin, en av kjempene i Pininfarina-historien. Døde som fluer Han satte i gang et arbeid for å definere en sikrere en-seter, og overlot presentasjonen til Pininfarina. De hentet selvfølgelig Sigma-navnet igjen, fra sin gamle sikkerhetsbil fra 1963. Paul Frere, ingeniør, Le Mans vinner og motorjournalist – og han som overtok papegøyen til Chiron, som jeg fortalte om her en dag, var også sterkt involvert. Dessuten fikk teamet hjelp fra storindustrien. Både Mercedes og Fiat var involvert, og Ferrari donerte den V12-motoren som hadde sittet i bilen til Scarfiotti da han vant Italias GP i 1966. Gjennomtenkt De hadde funnet opp HANS-systemet 50 år før det ble tatt i bruk, sikkehetstanker og brannslukkingssystem var selvfølgelig også med. Mengder av gode ideer, som det dessverre tok alt for lang tid å sette ut i livet, noen av ideene er åpenbart begravd for alltid. Og allikevel veide ikke denne mer enn 590 kg. Le Mans-inspirert Det er masse aerodynamikk her, brenselceller etter spesielle krav til kjøling. Det er også masse høyverdig teknologi i denne H2 Speed, som modellen heter. To stacker som produserer 210 kW, mens de to motorene kan yte inntil 370 kW – det er litt over 500 hk – ved 13.000 omdreininger. Disse overføres direkte til bakhjulene med en utveksling på 6,3:1. (saken fortsetter) Realiserbar Målene er som vi kan regne med for en slik bil: 470 x 109 x 200 cm på 290 cm akselavstand. Pininfarina sier ikke at vi skal se denne på Le Mans neste år. De sier bare at de ønsket å vise at man ikke behøver å gjøre noen kompromisser, i hvert fall ikke estetiske, for å få frem en grønn racerbil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |