Italiensk karosserikunst
Etter min mening er den beste bilen fra Touring de siste årene, den de viste for fire år siden. Nå har de fjernet taket. I alle år har det vært inngang til den store gangen, rulletrappen opp i andre, og Pininfarina rett i fleisen. Slik er det fremdeles i Genève, men det er flere år siden Bertone var nærmeste nabo til venstre. De holdt riktignok ut til lenge etter at de ble 90, men så ble det absolutt slutt. Touring feirer 90 år i år, men har ikke tatt Bertones plass for det. De befinner seg lenger inn i lokalet, helt oppunder Italdesign og VW og Skoda og sånt. Det gjør ikke no’ så lenge jeg vet at de finnes der. Nå skal det tilføyes at jeg er kanskje ikke like begeistret alltid, men Touring, med sin Superleggera-konstruksjon, tilhører italiensk karosseri-tradisjon til de grader, så dem tilgir jeg omtrent hva som helst. Flygende tallerken Opprinnelig hadde nemlig Touring bygget noe som så ut som en flygende tallerken – aldri har vi vel sett så konveks profil rett forfra eller rett bakfra – her var det ikke snakk om rette flanker nei. Det så kanskje strømlinjet ut, men var det ikke. Joachim Bonnier hadde et og annet å si om akkurat det. Og da de i tillegg la en lukket avdeling på toppen av tallerkenen, så det enda illere ut. Men, som sagt, nyversjonen var veldig bra. Ny runde Den baserer seg altså på den åpne versjonen, som sto nydelig parkert ved siden av en ekte i ekte Alfa rødt. Den nye var blå, men det gjorde heller ingenting, for her så vi Vakkert. Aluminium uttapå, med tradisjonelt bankehåndverk, festet på ultramoderne karbonforsterket kunststoff – det som heter 8 C. Alfa-basert Det gjorde denne. Nå trodde jeg at den gamle var lånt ut av Alfa Romeo museet i Arese. Men det var den ikke. Den kom fra bilmuseet i Torino der jeg faktisk hadde fotografert den for mindre enn 14 dager siden. (Du får den samlingen her på BilNorge når Genève-støyen har lagt seg.) Nydelig bil. Og verdt å huske på: museet skal lage en retro-presentasjon av Touring på høsten. Noe man kanskje burde få med seg. Men hva jeg ikke har oppdaget, for ingen ville fortelle meg det – er dette en av de 2 x 500 originale 8C som Alfa Romeo bygget, eller har det på en eller annen måte lurt seg ut noen ekstra chassiser til gode formål som dette? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |