[]
[] [firmabil.no] []

Jubel for bobil-folket


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



Tyngre bobiler slipper fra og med 4. april unna med personbiltakst i bomringene.

Bobiler som veier over 3500 kilo har frem til nå vært nødt å betale tungbil-takst i alle landets bomstasjoner.

Det blir det nå slutt på.

Fra og med 4. april trår nemlig nye takstregler i kraft. De innebærer at tyngre bobiler, over 3500 kilo, får samme bompengetakst som en personbil.

- Denne endringen vil bety lavere bomkostnader for mange bilister. Samtidig vil det styrke Norge som destinasjon for bobilturismen, sier samferdelsesminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

- Jeg tror flere vil reise til Hitra og Frøya med bobil når de må betale 119 kroner, og ikke 595 kroner, som i dag. Et raskt regnestykke viser også at for strekningen Oslo-Nordkapp vil prisen gå ned fra 539 kroner til 231 kroner, sier ministeren.

- Med denne endringen håper jeg flere velger å kjøre på norske veier, fremfor å kjøre om Sverige, og på den måten styrke norsk hotellnæring, norske serveringssteder og severdigheter.

Det er ikke bare bobiler som nyter godt av det nye regelverket; alle personbiler registrert som M1-kjøretøy får lettbil-takst.

Kjøretøygruppe M1 inkluderer biler for persontransport med maks åtte sitteplasser i tillegg til førersetet.

For at biler over 3500 kg i gruppe M1 skal få samme takst som biler under 3500 kg, stilles det krav om elektronisk bombrikke med gyldig Autopass-avtale, ifølge Statens vegvesen.

De nye reglene er noe regjeringen har jobbet med i en stund, og allerede våren 2015 varslet Solvik-Olsen at takstendringer skulle komme.

I et intervju med Bobil og Caravan Magasinet tidligere i år sa Solvik-Olsen at en av utfordringene med å få de endrede satsene på plass var usikkerhet rundt hvordan Autopass-systemet håndterte de ulike kjøretøyene.

For noen dager siden kom dette på plass – og endringen skjer altså fra 4. april. Dessverre etter påskeferien, men godt i tide for sommerutfarten.

Flere bompengeendringer
Solvik-Olsen og Regjeringen ønsker også å forenkle bompengebelastningen for andre bilister. Riktignok har de ikke fått gjennomslag for å fjerne mange bomstasjoner, slik de ønsker, men en forenkling av byråkratiet ser ut til å gå gjennom.

- [Vi arbeider] med en bompengereform som innebærer at 50-60 bompengeselskaper reduseres til fem regionale selskaper. Vi har fra 2016 innført et nytt, forenklet takstsystem, som skal gi sterkere insentiv til å benytte elektronisk brikke, sier ministeren.

- Tiltakene i reformen vil bidra til at mer av bompengene kan gå direkte til utbygging av infrastuktur for vei, og mindre til administrasjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: