Riktigere forbruks-målinger
Citroën, DS og Peugeot har nå oppgitt de første forbrukstallene fra virkelige-liv målinger, med interessante resultater. Før sommeren skal listen inneholde 30 av deres modeller. PSA har tatt konsekvensen av vinterens diskusjoner om utslipp og merkelige kjøresykluser. Sammen med flere uavhengige institutter og overvåket av franske Veritas har de tatt tre modeller ut i verden og målt forbruket. Samtidig har de intervjuet brukere av tilsvarende biler om hvilket forbruk de erfarer i det virkelige liv. I og med at det ikke finnes noen målestandard som kan gi forbrukeren informasjon om hva han virkelig kan vente seg, har PSAs samarbeidspartnere lagt opp en egen testløype med klare rammer for hastigheter og stopper og starter. Bilene hadde både passasjerer og bagasje, AC var i bruk og det var til og med oppoverbakker med i bildet, på de vanlige landeveiene som ble brukt utenfor Paris. Alle bilene var for øvrig utstyrt med PEMS’er – Portabelt Utslipps-Måle System. PSA førsøker ikke å presentere dette som repeterbare laboratorieliknende innsats, men det de sier er at de måleresultatene de oppnår ligger mye tettere opp til virkeligheten enn det man blir servert på papiret i dag. Dessuten stemmer de godt overens med de verdiene PSA påstår de har fått fra sine egne brukere. PSA tilhører lederne i lavutslipp-kategorien og sikkert mindre å frykte ved slike sammenlikninger enn de fleste. Samtidig med at de offentliggjør disse første resultatene fornyer de presset på myndighetene for å få innfør den globalt-harmoniserte testprosedyren for personbiler som i hvert fall kan gi oss litt mer korrekte informasjoner om utslipp og forbruk. De bilene som er sjekket nå er en Peugeot 308 med 1,6 Blue HDi-120 motor. Den same motoren satt også I en Citroën C4 Grand Picasso og en DS3. Alle med stopp/start og alle med 6 trinns manuell. Slik ser resultatene ut:
PSA lover oss 30 nye modeller før sommeren er over oss. Det er jo en fin provokasjon. Skal de andre påstå at slike målinger er helt uten verdi, eller skal de komme etter? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |