Fra mopedbil til rakett
Lommebombe er den helt korrekte tittelen på et festfyrverkeri fra franske Secma i Geneve. Secma husker jeg som en snill produsent av mopedbiler. De som var førerkortløse i Frankrike og som kunne kjøres av 16-åringer, og som representerte et halvhjertet innslag her hjemme en periode også, inntil noen forvirrede regler ble enda mer forvirrede. Men jeg hadde for eksempel en veldig hyggelig vårmønstring (den som går 1. januar opp til Frognerseteren) i en slik åpen balje en vinter – i 16 minus. Så møter jeg dem etter mange års fravær på Genèveutstillingen. Fremdeles byr de på mopedbilene sine, men de har tatt en av dem og tøffet den opp på de fleste områdene. Fremdeles er den buggy-aktig forfra, men ikke la deg lure. Når du lar blikket skli bakover, og du oppdager de store luftinntakene bak de dørene som ikke er der, begynner det å ane deg at i dag snakker vi alvor. Det skal bli enda alvorligere, men her, i denne modellen de kaller F16, har de lagt en 1,6-liters Renault-motor. Den leverer 105 hk – noe som høres ut som litt mer enn det man finner i en vanlig mopedbil. Med en vekt på 570 kg kan vi vel gå ut fra at dette blir ganske livlig. De forteller i hvert fall om 5,9 sekunder til 100, og det er kanskje like greit at denne stopper på 180 – for dette definerer «åpent» på en helt ny måte. At den også byr på en akselavstand på bare 2 meter og at det ser ut som mesteparten av motoren ligger bak aksellinjen, kan tyde på at den blir ganske morsom å hive rundt. Jeg gleder meg, jeg har en avtale til litt lenger utpå våren. Aniche ligger heldigvis ganske langt nord – nærmere Brussel enn Paris. Men da håper jeg de har neste trinn på det nye rakettprogrammet sitt klart også. Navnet sier kanskje alt: F16 Turbo. Fronten sier også litt – de har tatt tydelige elementer fra Ferrarier, med de to smale vertikale støttene midt på grillen som ser ut som de holder den nederste spoileren på plass. Bare en illusjon, men meget effektiv. Og i hvert fall vekk med buggy-preget. Her har vi fått en 1,6-liters Peugeot med turbo og 205 hk. Litt tyngre bil, det er jo naturlig at noe må forsterkes når man får 100 hk ekstra om bord, og det er også lagt på litt mer i lengderetning, pluss en bøyle som stiver opp det hele (og som gir muligheter for pyse-kalesje). Det vi da har er plass til to i noe som i utgangspunktet byr på 3,2 kg/hk, med mindre enn fem til hundre og 240 på topp, og som er typet for hele Europa, men som koster 7000 euro mindre enn en Caterham 275 (på 135 hk). 139 g/km og utsalgspris på € 31.250 burde gi deg mulighet til å finne en ca. pris selv. Det høres vel ut som den er i toppsjiktet blant mest moro for krona akkurat nå. Bare det å vise folk den potta når man har kjørt forbi, vil jo nesten rettferdiggjøre kjøpet. Barnslig? Får ikke hjelpe. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |