[]
[] [firmabil.no] []

Ektefødt barn av Magna og Ruf


Jon Winding-Sørensen
Tekst og foto



Fascinerende hva man lærer hvis man er litt interessert i biler. Som for eksempel at en av Genèves superbiler stammer direkte fra norrøn mytologi.

Jeg trodd Fenyr, den andre modellen fra Dubais W Motors, hadde navn fra en eller annen arabisk innvoll («navnet høres ut som et eller annet man kan få infeksjon i, som helst bør opereres bort» tror jeg at jeg skrev en gang).

«Feil tok han» – som Snorre ville skrevet.

Inspirert av Heimskringla
Det viser seg nemlig at i pressemeldingen fra W Motors siterer de en bearbeidet utgave av Vers 38 i Lokes Ordstrid (fra Snorre Sturlasons Heimskringla).

Du vet, det fylleselskapet med Odin og Frigg, men ikke Thor, han hadde dratt i Østerled, og Siv, Thors kone, og Brage og Idun og den enarmede Tyr og en bråta andre, der de drakk det øllet som Gymer (også kjent som Ægir) hadde brygget til æsene. Men det er (dessverre, for dette er en bra historie!) bare Tyr som er poenget her.

Det er Lokes kvad, det dreier seg om her:

«Ti stille Tyr / Aldri du kunne / Bruke begge hender / Siden den høyre / så vidt jeg husker / ble bitt av ev Fenrer».

Fenrer er altså Fenris-ulven, og Loke visste nok hva det dreide seg om, for Fenris-ulven var altså sønn av Loke og Angerboda.

Posør
Og så viser det seg at Fenyr, den bilen jeg egentlig snakker om, er oppkalt etter Fenris – Fenyr er det oversatte navnet på ulven.

Det var ikke det eneste overraskende. Det mest overraskende var kanskje at vi fikk se bilen i det hele tatt.

Men Magna, som har vært sterkt inne i dette prosjektet og som vel er en av de få underleverandører som har muligheter for å produsere en komplett bil, tok med seg denne for å vise sine ferdigheter.

Litt av en kontrast til tidligere fremsyninger, i 10 år har de vist en serie snusfornuftige Mila-modeller

Nå er det en komplett ufornuftig bil i Hyper-kategorien, med en 900-hesters motor fra RUF og svært mye input fra Alfredo Stola, Magna-konsulent, Ruf-partner og tidligere sjef for verdens største konseptbil-bygger.

Men jeg ble også overrasket over hvor kompetent designen var. Å tegne en 400-kilometers bil som ser ut som 400 km/t når den står bom stille, er ikke noe hvem som helst klarer.

Men det er åpenbart at man må ikke ha dype Lambo-, Ferrari- eller Bugatti-røtter for å klare det.

Rett fra skolebenken
Forholdsvis nyutdannede Anthony Jannarelly hadde fått oppfylt drømmen sin som første jobb etter Coventry-universitetet, og hans bil sto ikke tilbake for noen av de andre Genève-bombene

Bilen bygges på en Magna-installasjon rett utenfor Torino, og skal ikke opp i mer enn 25 hvert år. Eksklusiv er selvfølgelig slagordet. Men ikke mer eksklusiv enn at det skal åpnes W Motors Lifestyle-butikker i Miami, Shanghai og Dubai i løpet av året.

Og så viser det seg at mennene bak Fenyr, om det er Ralph Debbas, sjefen, eller Nael Alieh, drifts-toppen som har lest mytologien vet jeg ikke, med vedkommende vet akkurat hvordan det skal gå.

Ragnarok
For da æsene skulle forsøke å binde denne gærne ulven klarte de det ikke før de fikk noen dverger i Svartalvheimen til å lage lenken Gleipne.

Den holdt, men Fenris hadde sørget for litt sikkerhet – Tyr la armen inn i kjeften som pant. Da Fenris merket at Gleipne var mye sterkere enn de to forgjengerne, Løding og Drome – som de også hadde forsøkt å binde ham med – glefset han til.

Minus en arm, men Fenris var jordet.

Så forteller W Motors akkurat det samme som Heimskringla, at når Ragnarok kommer vil det skje ting: «Jorden vil ryste, trærne blir revet opp med roten, fjellene vil falle, båndene ryke og Fenris vil bli fri».

Som sagt, litt bilinteresse kan fort gi utvidete kunnskaper.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: