[]
[] [firmabil.no] []

Det nye sporvalget


Terje Ringen



Helt fra han satte seg i en gokart første gang som femåring har Dennis Olsen hatt ett mål for øyet – å bli Formel 1-fører. Men så dukket det plutselig opp en vel så interessant mulighet.

Først publisert i bladet BIL nummer 2-2016

Han vokste opp i en motorsportinteressert familie i Våler i Østfold, fem minutter fra Varna, en av Norges fineste gokartbaner. Allerede i 2003, året han fylte seks, tilbragte Dennis mye tid sammen med ivrige foreldre på gokartbanen. Og guttungen hadde utvilsomt talent.

Han gikk gradene, og i løpet av de neste ti årene hadde han innkassert seire i 41 prosent av de 197 løpene hadde kjørt.

Ut i verden
Allerede som tiåring hadde han fabrikkontrakt og kjørte løp i Italia med mamma eller pappa på slep. Turen gikk videre til Tyskland og USA samtidig som han vant det som kunne vinnes hjemme i Norge.

Og Dennis’ prestasjoner ble lagt merke til av flere. Her hjemme vant han den prestisjefulle kåringen Bilsporttalentet i regi av Norges Bilsportforbund med en premiepott verd 300.000 kroner i 2012.

Premien inkluderte opptak i Team Norway som er bilsportforbundets elitesatsing. Dennis har hatt stor glede av denne satsingen siden han får måle krefter mot utøvere fra andre bilsportgrener under tett oppfølging fra profesjonelle trenere.

Red Bull
I 2011 ble Dennis utvalgt av Red Bull til å delta i et utviklingsprogram i avansert simulator, og dette var et viktig grunnlag da han i 2013 fylte 16 og endelig var gammel nok til å sette seg bak rattet i en bil.

Ikke i en vanlig bil på landevei, riktignok, men i en Formel Renault 2.0 på bane i hastigheter langt over det som er tillatt på norske veier.

Debutsesongen endte med tredjeplass i den nordeuropeiske serien og tittelen som «Rookie of the Year» – årets nykommer. I 2014 kjørte han den tøffe euroserien i en tilsvarende bil og endte på andreplass etter jevnt gode plasseringer og fem pallplasser, to av dem på øverst trinn.

Høye ambisjoner
Nå var målet å ta steget opp i en større Formel-klasse, men Dennis støtte på problemet som har hindret så mange unge talenter på veien opp og frem.

Mens han de siste to årene hadde greid seg med «bare» tre millioner kroner i året, trengte han det dobbelte for å komme seg videre. Minst!

En umulig oppgave, skulle det vise seg, og dermed ble det nok en sesong i Formel Renault 2.0. Det hele startet svært bra, men en bil som aldri ble slik Dennis ønsket førte til frustrasjon og en middelmådig sesong.

Nytt spor
Dennis’ britiske manager, Harry Soden, mente 19-åringen burde sjekke ut andre muligheter. Hva med å legge Formel 1-drømmen til side og heller satse på GT-racing? Porsche har et juniorprogram som hjelper unge talenter til en profesjonell karriere. Kunne det være noe?

Frustrert over utfordringen med stadig å skaffe større sponsorinntekter, tenkte Dennis: Hvorfor ikke prøve?

Mange om beinet
Noen enkel oppgave var heller ikke dette, for Dennis var langt fra den eneste som søkte lykken hos et av verdens mest prestisjefulle sportsbilmerker.

120 unge talenter fra hele verden sendte inn sin søknad. Av disse ble åtte plukket ut til nærmere evaluering med fysiske og mentale tester.

Dennis kom gjennom det første nåløyet.

Fire av de åtte ble så plukket ut til en finale der de simulerte en løpshelg med trening, tidkjøring og løp. De måtte vise at de kunne gi riktig feedback til ingeniører og teknikere om innstilling av bil under forskjellige forhold, og de måtte håndtere media.

Lang ventetid
- Selve shootout’en skjedde på Lausitzring i Tyskland. Jeg fant meg raskt til rette i bilen, selv om jeg aldri tidligere hadde kjørt en Porsche, eller en racerbil med tak på for den saks skyld. På vått underlag var jeg raskere enn alle jeg konkurrerte mot og ble kun slått med noen tideler av Sven Müller som har vært med i Porsches Junior-program et års tid, erindrer Dennis.

Men selv om Dennis visste at kjøringen var gått bra, ante han ikke hva som skjedde videre.

- Det varte og rakk, og først halvannen måned etter testen fikk jeg vite at jeg var vinneren og ble tatt opp i Porsches Junior-program.  Det var en nervepirrende ventetid, og en stor lettelse da jeg fikk telefonen om at jeg måtte gjøre meg klar til å kjøre Porsche Carrera GT 3 Cup i Tyskland neste sesong, sier Dennis.

Fra Porsche Motorsport får han et bidrag på 150.000 euro, omtrent halvparten av det han trenger for å kjøre serien som går parallelt med DTM-mesterskaper med løp på kjente baner i flere europeiske land.

Store fremtidsmuligheter
- Kontrakten er for ett år, og i tillegg til kjøringen innbefatter den fysisk og mental trening, kursing i mediahåndtering samt en del oppdrag for Porsche. Om jeg presterer som Porsche forventer, er det store muligheter for en fremtid som fabrikkfører for Porsche.

- Av de nærmere 20 deltagerne som har vært gjennom programmet er det så vidt jeg vet bare 3-4 som ikke er profesjonelle racerførere i dag, sier Dennis som vet han må arbeide knallhardt for å komme seg videre.

Det innebærer blant annet noen timer i treningsstudio hver dag, om han da ikke er ute og løper eller står på ski. Fysisk trening er nemlig noe av det han liker best å drive med.

Forbilder
Gode eksempler på hva man kan oppnå som Porsche Junior er danske Michael Christensen som norske Harald Huysman er manager for. Han ble tatt opp i junior-programmet i 2012 og hadde kontrakt som fabrikkfører to år senere.

Eller Earl Bamber fra New Zeeland som i en alder av 24 år satt i vinnerbilen på 24-timersløpet på Le Mans i fjor.

Dennis Olsen står utvilsomt for det største gjennombruddet innen norsk baneracing på årevis – og det i en alder av bare 19 år. Om han slår ut i full blomst hos Porsche, kan han bli første nordmann på Le Mans siden Harald Huysman kjørte der på begynnelsen av 90-tallet.

Selv om vi har hatt flere nordmenn i større og dyrere serier de senere årene, er det ingen som har vunnet en så tøff konkurranse hos et av verdens mest prestisjefylte sportsbilmerker. Du kan følge Dennis gjennom debutsesongen hos Porsche her på BilNorge.no.

Fakta Porsche 911 GT3 Cup

Motor:

3800 ccm 6-sylindret boxer

Effekt:

460 hk v/8500 o/min.

Girkasse:

6-trinns sekvensiell

Bremser:

380 mm skiver på alle hjul, 6-pots calipere foran, 4-pots bak

Felger:

10.5x18 felger med senterbolt foran, 12Jx18 bak

Dekk:

Michelin racingdekk 27/65-18 foran, 31/71-18 bak

Mål:

4.545 x 1.852 x 1.269 mm (LxBxH)

Vekt:

1.175 kg

 

Terminliste Porsche Carrera Cup Deutschland

15.-17. april

Oschersleben

6.-8. mai

Hockenheim

20.-22. mai

Spielberg, Østerrike

3.-5. juni

Lausitzring

24.-26. juni

Norisring

15.-17. juli

Zandvoort, Nederland

9.-11. september

Nürburgring

14.-16. oktober

Hockenheim

Løpene i Oschersleben kjøres sammen med ADAC GT Masters, resten av løpene kjøres i forbindelse med DTM.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: