[]
[] [firmabil.no] []

5 grunner til å glede seg


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



Til helgen starter årets rallycross-sesong. Her er fem gode grunner til at det er noe du bør få med deg.

1: Nordmennene herjer

Petter Solberg er rallycrossens konge. Etter å ha vunnet EM i 2013, ble rallycross tatt inn som en ny VM-gren i FIA. Hva gjorde Solberg? Han vant like godt begge de første sesongene. Dermed ble han den første bilsportutøver med verdensmesterskap i to forskjellige grener. Som i fjor stiller Solberg i DS3.

Men det er ikke bare Petter som er norsk. Bergenseren Andreas Bakkerud har vist at også han kan kjøre bil. Det har også Ken Block (han med de ville Gymkhana-videoene, ja) oppdaget, og Bakkerud er andresjåfør i Blocks Hoonigan-team. Bilen er en Ford Focus RS.

2: Et sterkere felt enn noen gang

Sebastien Loeb skal kjøre årets rallycross-sesong. Det er ikke første gang han prøver seg, men han har ikke fått det helt til å stemme i rx-løypa. I år satser han riktignok for fullt, i Team Hansen.

At Loeb skal kjøre rallycross er nesten verdt et punkt i seg selv, men årets startfelt er knallsterkt. Team Hansen har naturligvis Timmy Hansen som førstefører; mannen som knivet tettest med Solberg i fjor. Det sies at Peugeot-bilene har tatt store steg fra i fjor – og både Timmy Hansen og Sebastien Loeb bør kunne gi Solberg og Bakkerud skikkelig fight, i tillegg til nevnte Ken Block, naturligvis.

Så skal vi heller ikke glemme Timur Timerzyanov, som på Lånkebanen i fjor rullet i semifinalen, fortsatte videre og kom til finalen (se bilde i bunnen av artikkelen!), Anton Marklund, som kjører for Volkswagen RX Sweden, latvieren Reinis Nitiss og villbassen Liam Doran.

3: De rå bilene

DS3, Peugeot 208, Volkswagen Polo – høres kjent ut? Bilene som kjøres i rallycross-VM er naturligvis ikke plukket fra samlebåndet til bilprodusentene, de deler stort sett bare utseende.

Som i alle andre FIA-grener er det bestemte regler for hvordan bilene kan bygges. For eksempel er rent automatgir forbudt (det brukes manuelle sekvensielle girkasser), det samme er antispinnsystem. Reglene er likevel litt løsere enn i for eksempel WRC.

Under panseret på RX-bilene sitter en 1,6- eller 2-liters motor – med opp mot 600 hestekrefter og 900 Newtonmeter. Det er cirka dobbelt så mye som WRC-bilene …

Med firehjulsdrift klarer en RX-bil null til hundre på under to sekunder!

4: Rallycross er en tilskuersport

Rallycross er en ordentlig tilskuersport, mye mer enn hva WRC er. For det første: All kjøring foregår på en bane. Det vil si at det er mulig å se alt som skjer – hele tiden. I hvert fall på enkelte baner. Vår egen hjemmebane, Lånkebanen i Hell, har veldig stor høydeforskjell, så der bør man skaffe seg gode plasser for mest mulig utsikt.

For det andre er det fellesstarter. Seks biler starter samtidig, noe som gjerne betyr knuffing i feltet. Kombiner det med mangelen på antispinn, så blir det mye moro kjøring ute på banene.

For det tredje: Rallycross sendes på NRK! Foran årets sesong har nemlig rallycross-promotør IMG sikret en avtale med statskanalen, slik at alle tolv runder sendes live.

5: Det skjer i Norge

Jeg har allerede nevnt det flere ganger i artikkelen, men det er altså en rallycrossrunde i Norge. Siden det «offisielle» rallycross-språket er engelsk, gjøres det naturligvis et stort nummer ut av at den norske runden kjøres i Hell. Lånkebanen har rike rallycrosstradisjoner, og rallycross-VM drar mye folk.

Et stort billedgalleri fra fjorårets runde på Lånkebanen kan du se her.

Hell ligger i Stjørdal kommune, i Nord-Trøndelag – omtrent fire mil øst for Trondheim. En førti minutters kjøretur fra Midt-Norges hovedstad, eller et kvarters tid fra Trondheim lufthavn Værnes.

Årets runde kjøres 10. til 12. juni – og du kan få mer info om rallycrosshelg i Trøndelag på hjemmesidene til Hell RX.

Og skulle du ikke få nok etter Hell; første helgen i juli er det full runde på Höljes-banen i Sverige – mens den virkelige folkefesten skjer, med opp mot 70.000 tilskuere, i Lohéac i Frankrike.

Årets rallycross-sesong starter i helgen, på Montalegre-banen i Portugal. NRK sender fra klokken 14.50 på søndag! 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: