WRC inn i fremtiden
Fra 2017 innføres nye regler i Rally-VM (WRC) for å gjøre sporten mer publikumsvennlig. Her er noe av det vi har i vente. I en årrekke var Citroën det dominerende WRC-teamet, noe som blant annet resulterte i ni strake VM-titler til Sebastien Loeb fra 2004 til 2012. Da Citroën trappet ned sitt engasjement gikk stafettpinnen videre til Volkswagen og nok en fransk Sebastien, nemlig Ogier, som har gjort rent bord og vunnet både fører- og konstruktør-VM de tre siste årene. Men fra 2017 er det duket for spenning igjen, da innføres nemlig et nytt regelverk som skal gi sporten en vitamininnsprøyting. I tillegg kommer en helt ny aktør på banen når Toyota gjør sin entré i samarbeid med ingen ringere enn den firedoble verdensmesteren, Tommi Mäkinen, som teamsjef. Fabrikker på banen La oss også ta med M Sport som i mange år var Fords offisielle fabrikkteam, men nå står på egne ben. Vi har tidligere fortalt at det nye regelverket tillater nye og mer spennende biler. Disse får et mer aggressivt uttrykk enn dagens WRC-biler gjennom større aerodynamisk frihet. Lettere og sprekere I tillegg økes effekten til cirka 380 hestekrefter, rundt 60 hk mer enn i dagens biler. Dette skjer ved å tillate større restriktorer, 36 mm i stedet for 33 mm, noe som gir mer luft til turboen og dermed økt effekt. Her gir Volkswagen Motorsport oss en forsmak på hvordan en 2017 Polo R WRC blir seende ut. De er allerede godt i gang med å teste ut nye komponenter for 2017 på dagens biler. Vi gleder oss til å se de nye bilene og teamene i aksjon. Årets sesong fortsetter med Rally Argentina i helgen 21.-24. april. Sebastien Ogier leder mesterskapet sammenlagt, men vi har foreløpig norsk andre- og tredjeplass gjennom Mads Østberg og Andreas Mikkelsen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |