Drevet av insentiver
Mens Bellona hysjer på ladehybrider og heier på nullutslippsbiler, styres bilsalget i Norge i stor grad av statlig insentiver. Det er ikke mer enn drøyt fem år siden elektriske biler var en sjeldenhet på norske veier. Takket være rause, statlige støtteordninger, feires elbil nummer 100.000 i løpet av året. Nå er turen kommet til ladehybridene. Etter avgiftsjusteringen ved årsskiftet, ble biltypen ikke bare betydelig rimeligere, men mange av dem er nå helt fritatt for engangsavgift. Selv mer enn to tonn tunge SUV-er med over 400 hk klassifiseres etter dagens målemetoder og regelverk som mer miljøvennlige enn de gjerrigste småbilene med konvensjonell drivlinje. Kjører kort på strøm Bils og andres utspill har fått Bellona til å trekke i nødbremsen. – Det er ikke rettferdig at PHEV skal være fritatt for engangsavgift. Det blir også feil når tunge SUV-er ilegges lavere avgift enn små og lette biler med lavt utslipp, sa Bellonas Hallstein Havåg under et seminar initiert av Venstre. Havåg gikk så langt som å hevde at dagens avgiftssystem belønner jukset og at politikerne er på ville veier om de følger opp signalene fra siste års budsjettbehandling om å redusere, eller fjerne helt hk-komponenten i engangsavgiften. Nok en gavepakke Bilavgiftene er naturligvis gjenstand for betydelig lobbyvirksomhet hvor det gjelder å snakke varmest for sine egne. Sånn sett står nå elbilene mot ladehybridene med de ordinære hybridene et sted mellom. Apriltall fra OFV viser at salget av elektriske biler for første gang på fem år går svakt tilbake og har stabilisert seg rett under 18 prosent av nybilsalget. Sterk salgsøkning Hver fjerde nyregistrerte bil i april er en ladehybrid og Harald A. Møller med merkene VW og Audi hadde levert 54,9 prosent av dem. Fortsatt er kompakt-SUV-en Mitsubishi Outlander ladehybridkongen, men bakfra kommer nå BMW i godt driv med ladbare varianter av både 2- og 3-serien. Dette er de mest populære ladehybridene i april:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |