[]
[] [firmabil.no] []

Kvasi-klassisk på Mallorca


Jon Winding-Sørensen



Det ble faktisk bygget bil på Mallorca en gang. Nå har det dukket opp en tysker som ønsker å minne oss om akkurat det.

Det er klart at dersom en som heter Charly Bosch skulle bygge en bil, burde det være en med ganske store innslag av elektro.

Det er det da også. Den kvasi-klassikeren han bygger, med påståtte røtter bakover, er selvfølgelig en elbil. Ganske fjernt fra oppskriften til forbildet.

Nå er ikke forbildet veldig mye forbilde heller. Loryc (navnet er dannet av eiernavnene: Lacy, Ouvrard, Ribas Y Cia) var egentlig De Dion importør i Palma de Mallorca.

Kort eventyr
I 1920 fikk de lov til å bygge den franske, også ganske kjedelige, E.H.P på lisens. Det ble gradvis litt egen konstruksjon, men alltid med franske Rugby eller SCAP-motorer.

Det tok 5 år og cirka 120 biler, så var det eventyret slutt.

Men Charly Bosch så åpenbart en mulighet her, kjøpte merkevaren, og tegnet sin egne, ganske enkle bil, som han nå har satt i en slags produksjon.

Som man ser av bildene og videoene har den ikke mye til felles med originalen, bortsett fra at den er åpen, toseter og ganske primitiv. Men den muntre opphengningen, med coil-over og det hele på utsiden, er nok nærmest et forsøk på å få oss til å tro at dette er gammelt.

(saken fortsetter)

Tusen timer
Selv om alt er gjort for hånd, han har to ansatte på «fabrikken» sin, har jeg vanskelig for å se hvordan det går an å bruke 1000 timer på å få bygget opp en av disse Olabil-type bilene.

Det er mulig det er spesialiteten hans som tar så lang tid: du kan få felt inn omtrent hva du vil i aluminiums-karosseriet ditt. På det han viser frem for oss, er det av en eller annen grunn 21-tallet.

Hvis det skal gi assosiasjoner til racing, kan jeg forsikre at Loryc ikke har noen strålende historie i slike øvelser heller.

(saken fortsetter)

Ferie-moro
Forretningsplanen til herr Bosch er å bygge fem eksemplarer i år. Neste år skal de leies ut til feriegjester på øya.

300 euro for en to-timers tur (da er rekkevidden på 200 km nesten oppbrukt), eller 1700 euro for et døgn – men inne i det ligger det jo noen timer til lading - snakker han om. Jeg tror kanskje det ikke blir noe stort problem å holde orden på køen.

Han antyder sågar en salgspris på 120.000 euro, dersom noen virkelig skulle ønske å kjøpe med seg en annerledes Mallorca-suvenir hjem.

Dersom du kunne tenke deg en tur så vit at den måler 388 x 175 x 149 og har en akselavstand på 277 cm. Motoren har en maks ytelse på 47 kW (64 hk) og kan nok gjøre den litt livlig, vekten er bare 800 kg. Men giringen gir deg maks 90 km/t.

Man tror det er syv overlevende Loryc’er tilbake. To på Menorca og fem på Mallorca. En av disse original-utgavene tilhører nå herr Bosch. Jeg skulle ønske han hadde holdt seg til tettere til den.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: