DAF overtar Norges-importen selv
DAF-fabrikken overtar all salgs- og markedsføringsaktivitet i Norge. Det er dagens private importør glad for. Etter 35 år som importør av det nederlandske lastebilmerket er en epoke over for DAF Norge AS. Fra 1. august overtar fabrikken selv importen til Norge, melder DAF Trucks N.V. i en pressemelding. Har selv ønsket det – Vi har selv i lengre tid ytret ønske overfor fabrikken om å konsentrere oss om lokalmarkedet med salg av tunge lastebiler. Vi er derfor fornøyd med den løsningen som nå kommer, forteller administrerende direktør Kai V. Abrahamsen i DAF Norge til YrkesBil.no. Siden 2004 har DAF Norge AS besittet en forhandleravtale med DAF Trucks. Endringene i gruppeunntaket i Europeisk bilbransje medførte at DAF Trucks på dette tidspunktet avviklet sine opprinnelige importøravtaler. For Norge og noen andre land innså fabrikken at det ville være utfordrende å være representert uten nasjonal importør, og DAF Norge AS har siden utført importøroppgavene på vegne av DAF Trucks. Minst seks prosent I segmentet 7,5 til 10 tonn registrerte de 14 biler, med en markedsandel på 13,7 og i vektklassen 10 til 16 tonn endte DAF med 12 biler og en markedsandel på 7,3 i 2015. Abrahamsen sier det er svært krevende å drive med nasjonalt salg av tunge lastebiler som en frittstående aktør. – Det er ikke mange som klarer å drive nasjonalt salg av tunge lastebiler uten å være fabrikkeid. For å oppfylle DAF’s ambisjoner om markedsandeler, er det helt avgjørende at produsenten engasjerer seg direkte, noe de nå gjør. Det er spennende, sier Abrahamsen. Jan van Keulen, administrerende direktør i DAF Netherlands og med hovedansvar for DAF i Skandinavia, er klar på hva fabrikken vil oppnå: – Vårt mål på mellomlang sikt er å nå en markedsandel på minst seks prosent i Norge. For å nå målet er vår første prioritet nå å utvide det nasjonale forhandlernettet. Nye forhandlere Importen til Norge skal styres administrativt fra DAFs hovedkontor for Skandinavia som er lokalisert i Danmark. Videre opplyses det at reservedeler fra 1. august skal fraktes direkte fra fabrikk til forhandlerne. Satser på andre merker Kai V. Abrahamsen, som også er direktør i Autonor AS, opplyser at endringene ikke får store personalmessige konsekvenser i Østfold-konsernet. – Noen funksjoner blir borte, men vi har allerede funnet nye funksjoner til de fleste av de berørte ansatte. Ressursene våre vris nå over til satsningen på SsangYong og Chevrolet, forklarer han. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |