[]
[] [firmabil.no] []

Golf med Ring-rekord


Terje Ringen



Det går ikke upåaktet hen at Golf GTI runder 40 i år. Nå har Volkswagen bygget en spesial på spesialen. Og den får et helt unikt program.

Mange GTI-entusiaster har for lengst krysset av denne helgen i kalenderen. Nå skjer nemlig det årlige GTI-treffet i østerrikske Wörthersee der tusener samles for å feire sin felles interesse.

Det som begynte som et rent entusiasttreff har etter hvert utviklet seg til noe langt mer for Volkswagen, som nå også inkluderer de ande merker i familien i jippoen. Du får sikkert møte noen av dem her på BilNorge.no i tiden fremover.

På bilutstillingen i Frankfurt sist høst presenterte Volkswagen sin jubileumsmodell, Golf GTI Clubsport med hele 265 hestekrefter (pluss overboost).

På banen
Men nå har de laget en enda råere modell for dem som primært skal bruke bilen på bane. For å demonstrere bilens potensial, tok de med seg racerfører Benny Leuchter på Nordsløyfa.

Det resulterte i ny banerekord for biler med forhjulsdrift med tiden 7:49,21! Den gamle hadde Honda Civic Type-R med 7:50,63.

For å sette tiden i perspektiv, så er den raskere enn hva biler med vesentlig høyere effekt har oppnådd, som BMW M4 Coupe, Lamborghini Gallardo LP560-4 og Porsche 997 Turbo.

Motoren er basert på samme blokk som den du finner i en vanlig Golf GTI, men det er gjort såpass store endringer at det er mer naturlig å sammenligne den med den som sitter i racerbilen Volkswagen har bygget for TCR-racing

I Golf Clubsport S yter den 310 hk og har et dreiemoment på 380 Newtonmeter. Det gir en akstid til hundre på 5,8 sekunder og en «usperret» toppfart på 265 km/t.

(saken fortsetter)

Spisset og ribbet
Sammenlignet med den «ordinære» GTI Clubsport er det foretatt en rekke grep i S-utgaven for å gjøre den enda mer ekstrem.

Vekten er barbert med 95 kg gjennom fjerning av baksetene, montering av et lettere batteri, bruk av aluminium i stedet for stål i bærende konstruksjoner, samt fjerning av en del støydemping og overflødig luksus som man ikke trenger på en club-racer.

Man har også spart rundt 20 kg på å benytte manuell girkasse i stedet for DSG som er standard i den vanlige Clubsport.

Nordsløyfe-modus
Chassiset og elektroniske hjelpemidler er kalibrert for mer aggressiv kjøring enn noen tidligere GTI-modell, og det dynamiske chassiset kan settes i en spesiell Nürburgring-modus.

Hjulutrustningen består av spesielle 19-tommere med semi-slicks fra Michelin (Pilot Sport Cup 2). Volkswagen lover gromlåt som står i stil med ytelsene.

Golf GTI Clubsport S skal kun bygges i 400 eksemplarer, hvorav 100 er øremerket for Tyskland og 150 for Storbritannia. De øvrige skal fordeles til resten av kloden, så du kan regne med at Nordsløyfa-drømmebilen forblir en ren drøm for de fleste. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: