Italiensk drømmebil
Når design og muskler smelter sammen som dette, er det ikke rart enkelte hjerter slår raskere. Dette er Alfa Romeo på sitt beste. Slik vi ikke har sett dem på årevis. For nå viser toppsjef Marchionne at han mener alvor når han sier at det er slutt på oppstæsja Fiat-modeller med Alfa-logo. Nå skal de tilbake til røttene med eksklusive, bakhjulsdrevne biler, og en solid dose italiensk design og temperament. Fra i dag er Giulia bestillingsklar i de første markedene – Italia, Tyskland, Frankrike, Spania, Østerrike, Belgia, Sveits og Nederland. Ikke et ord om Norge i denne omgangen, så den opprinnelige planen om mailansering kan vi se langt etter. Alfa-importørene de siste årene, RSA (også Suzuki / Isuzu) mistet agenturet fra årsskiftet, og en ny nordisk FCA-organisasjon for merkene Alfa, Fiat, Chrysler og Jeep er etablert. Det kan bety noe forsinket lansering. Valgmuligheter I tillegg kommer toppversjonen Quadrifoglio Verde med 2,9-liters twin turbo V6 på hele 510 hk og et dreiemoment på 600 Newtonmeter. Denne leveres kun i kombinasjon med manuell girkasse. Her lover Alfa en toppfart på hele 307 km/t og null til hundre på 3,9 sekunder. Jeg er enda mer imponert over bremsene – 100 km/t til null på 32 meter, det er effektivt! Dieselutgavene trenger 38,5 meter som er helt på det jevne. (saken fortsetter) Elektromekanisk Giulia har en DNA-bryter på midtkonsollen der man kan velge kjøremodi etter dagsform. Dynamic, Natural, Advanced Efficiency for de vanlige modellene, samt Race for Quadrofoglio-utgaven. Rattstyrt I tillegg til de nevnte motorene skal det komme en 2,0-liters turbo bensinmotor med 200 hk i kombinasjon med 8-trinns automat. Vi vil anta at den kan bli et populært valg, for det er langt fra alle «bensinhoder» som har råd til 510-hesteren som nok får en prislapp minst på nivå med BMW M3, Mercedes-AMG C63 med flere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |