Britisk ledelse i Portugal
Kris Meeke i Citroën leder Rally Portugal etter fredagens etapper. Andreas Mikkelsen snuser på pallen mens Mads Østberg sliter med tempoet i sin Ford. Andreas Mikkelsen har fulgt planen til punkt og prikke og har hatt en bra dag i Portugal. Den norske Volkswagen-føreren ligger på fjerdeplass, men det er meget jevnt i toppen. Etter ni fartsprøver skiller det ikke mer enn 20 sekunder opp til teamkamerat Sebastien Ogier på andreplass, mens det er 15 sekunder frem til Dani Sordo i Hyundai på tredje. Teten innehas av Kris Meeke i Citroën som drar fordel av å starte langt bak i feltet. – Det har vært en ålreit dag. Jeg har hatt en fin progresjon gjennom dagen, og føler at vi har funnet en fin rytme i kjøringen, forteller Mikkelsen. Tøft løp Dette er en taktikk han har fulgt gjennom hele dagen, samtidig som han har hengt bra med i toppen. Rally Portugal er et tøft løp som kan være brutalt for både dekk og biler, og da gjelder det å kjøre smart. – Tidlig på dagen var jeg nok litt for forsiktig enkelte steder. Jeg følte det gikk greit, men hadde ikke helt den gode følelsen inne. Dermed ble heller ikke tidene helt som ønsket. Vi gjorde noen endringer på bilen på service, og da fungerte ting mye bedre – både kjøringen og følelsen med bilen, sier han. Volkswagen Motorsport-føreren spår at det blir en spennende kamp om pallplasseringene, og forsikrer at han og kartleser Anders Jæger er klare for å slåss om en pallplass. – Vi må nok opp enda et hakk hvis vi skal være med å fighte om pallen. Det har vi lyst til og er klare for å gjøre, sier han. På forhånd spådde Andreas Mikkelsen at Kris Meeke ville bli en hard nøtt å knekke. Meeke har hatt en fordel av å starte litt bak i feltet, og dette kombinert med meget solid kjøring, gjør at briten har fått en liten luke helt i toppen. Ned til Ogier på andreplass skiller det rundt halvminuttet. Sliter med bilen Rally Portugal er et av mange røffe løp i årets serie. Prøvene i VM kjøres som regel to ganger. Det blir dermed dype spor, og store steiner kommer fram gjennom første gjennomkjøring. Andre gjennomkjøring setter teamene på store prøver, både teknisk og kjøremessig. Det har også ført til dramatiske hendelser gjennom ettermiddagens fartsetapper. Hayden Paddon i Hyundai som vant VM-runden i Argentina og Ott Tanak i Ford rullet sine biler på nesten samme sted, og begge bilene tok fyr. Tanak klarte å slukke brannen i sin, mens Paddons bil ble totalskadet. Det har gjennom hele sesongen vært en gjennomgående utfordring med girskift på Mads’ bil. Så selv om plasseringene gjennom sesongen har vært gjennomgående bra, og Mads og Ola ligger på 3. plass i VM, har det ikke vært en sesong hvor tempoet har vært som ønsket. Gjør det beste ut av situasjonen – Nå konsentrerer jeg meg om det jeg kan gjøre noe med, men det jeg kan si er at jeg ikke er fornøyd med tempoet, særlig på den første etappen i morges der vi tapte altfor mye, sier Mads. – Vi kjører på og synes vi gjør en god etappe, men klokka sier noe annet. Det skyldes summen av mange små ting i løpet av etappen, hvor tilliten ikke er god nok til å attakkere skikkelig. Dermed renner sekundene på. Jeg er fortsatt ikke der jeg skal være, konstaterer Mads. Løpet fortsetter lørdag med 6 etapper. Det kommer til å skje endringer på resultatlisten, og det blir garantert stor spenning om plassene helt inn til den avsluttende etappen på søndag. Dette rallyet krever sitt. WRC2-klassen ledes av svenske Pontus Tidemand mens norske Marius Aasen ligger på sjetteplass. I JWRC ligger Ole Christian Veiby på foreløpig femteplass, 1 minutt og 24 sekunder bak teten. Rally Portugal (9 av 19 fartsetapper) 1. Kris Meeke, Citröen 1:28:53.3 2. Sebastien Ogier, Volkswagen +31.9 3. Dani Sordo, Hyundai +37.3 4. Andreas Mikkelsen, Volkswagen +52.3 5. Thierry Neuville, Hyundai +1:12.2 6. S. Lefebvre, Citröen +1:33.5 7. Mads Østberg, Ford +1:46.0 8. E. Camilli, Ford +1:49.7 9. J.M. Latvala, Volkswagen +3:50.9 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |