Her er nye Hilux
Toyota lover en pickup som er tøffere, sterkere og har bedre fremkommelighet enn noensinne når de nå lanserer en ny generasjon Hilux. Vi lover å sette den skikkelig på prøve! Hilux er en modell med røtter tilbake til 1968 – en populær modell kjent for fremkommelighet og slitestyrke. Derfor ser du den gjerne på bilder fra utviklingsland, samtidig som den er mange håndverkeres beste venn hos oss. Hittil har Hilux blitt solgt i over 16 millioner enheter. I Europa ble det solgt 34.000 Hilux i 2015, noe som representerte en segmentandel på 23,1 % og gjorde Hilux til den bestselgende pickup i Europa. I Norge delte Hilux i fjor andreplassen på pickup-statistikken fra OFV med VW Amarok, men begge disse ble knepent slått av Isuzu D-Max som kunne smykke seg med tittelen Norges mest solgte pickup i 2015. Evolusjon «Samtidig vil den nye Hilux respondere på økt bruk av biltypen til fritidsbruk man har sett de senere årene, med tidsriktig design, høyere komfort, avansert utstyr og økt sikkerhet, noe som gjør den stiligere og behageligere å kjøre enn noensinne», hevder Toyota. Dette er et klart hint om at de tar opp konkurransen med Volkswagen og deres Amarok som skiller seg ut fra det generelle pickup-segmentet med kjøreegenskaper på nivå med SUV-er. Større Lasteplanet på nye Hilux er større, sterkere og mer praktisk enn før. Maksimal lasteplass har økt med 10 cm til 1,645 mm. Lastelemmen får sterkere hengsler, og kraftige stålbraketter er benyttet for å holde den i åpen posisjon. Selve planet er sterkere for å redusere skader ved av- og pålessing. Forfinet Instrumentpanelet har store klokker for speedometer og turteller, og mellom disse sitter et informasjons display hvor innholdet enkelt kan endres via knapper på rattet. Girspaken er kortere, for å gi en skiftefølelse mer lik personbiler. I tillegg er valget av kjøremodus inkludert firehjulstrekk betjent gjennom nærliggende brytere. Ny 2.4 D-4D motor Motoren med et slagvolum på 2.393 ccm yter 150 hk ved 3.400 omdreininger, og har maks dreiemoment på 400 Nm mellom 1.600 og 2.000 o/min. Toyota hevder å ha forbedret drivstofføkonomien med ni prosent i forhold til den utgående modellen. 2.4 D-4D motoren har en et oppgitt snittforbruk på 0,71 l/mil tilsvarende et CO2-utslipp på 187 g/km. AWD Utgavene med AWD kan leveres med enten 6-trinns manuell eller 6-trinns automat. Begge girkassene har ifølge Toyota blitt omfattende revidert for å øke holdbarheten og forbedre kjørbarheten i lav fart. Automatkassen tilbyr føreren stillere og mykere girskift og utnytter samtidig det fulle potensialet til den nye motoren. On-road og off-road Den er designet for å oppnå forbedrede kjøreegenskaper, komfort, støynivå og kollisjonssikkerhet. Samtidig skal den ha enestående varighet i de mest ekstreme omgivelsene. Den sterke og varige bladfjæringen med doble støtdempere har fått en omfattende revidering, for å kombinere off-road egenskaper med SUV-lik kjørekomfort og stabilitet. Den nye Hilux er utstyrt med en valgbar firehjulsdrift med høy- og lavgirserie, samt låsbare «limited-slip» differensialer bak. Tyngre henger og høyere sikkerhet Den nye Hilux tar utstyr for aktiv sikkerhet til nye nivåer med Toyota Safety Sense. Ved å benytte en kompakt vindusmontert hovedenhet med både laser og kamera, gir Toyota Safety Sense kunder kollisjonsvern, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning. Nye Hilux vil lanseres i september, men forhåndssalget er allerede startet. Vi drar om noen dager til Afrika for virkelig å sette nye Hilux på prøve under krevende forhold, noe du snart kan lese mer om i bladet Yrkesbil.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |