Volkswagen rir av stormen
Selv om VW-gruppen skriver «solid første kvartal» når de presenterer årets første resultater, er det nok helt klart at målet om seks prosent driftsmargin i 2018 plutselig er blitt ganske fjernt. Det er vel ingen som lenger tviler på at VW-gruppen har muskler nok til å ri av diesel-svindelen. Men nå henger nok de gamle målene litt for høyt til at de kan nås i tide. Nå er gruppens og alle filialenes Q1-resultater på plass, forholdsvis forsinket på grunn av skandalen – og vi kan trygt kalle det et skikkelig lappeteppe. Bånnlinja er at de tjente € 73 millioner på driften i årets første tre måneder – det er en nedgang på 85 prosent i forhold til i fjor. Og inni der ligger det en ekstraordinær inntekt på € 300 mill. for «valutakursjusteringer» Det betyr en driftsmargin på 0,3 %, som vi kan holde opp mot et mål om 2 % for hele året og 6 % for 2018. Nå vil det være lett å anta at dette skyldes dieselproblemer – og inni den pakken ligger jo det faktum at bare 50.000 av de ca. 8,5 millioner juksebilene er fikset, så langt – men bildet er mer komplisert enn som så. Kjerneproblem Mange analytikere har kommentert Volkswagens produktivitetsproblem, Toyota bruker halvparten så mange mann på å produsere like mange biler – og mange regner jo med at VW kommer til å bruke skandalen som en unnskyldning overfor fagforeningene til å skru opp produktiviteten. Det er det imidlertid få tegn til. Innenlands sank riktignok antall ansatte i første kvartal til 277.900 – en avgang på 800, men i resten av verden økte lønningslisten med nesten 4000 – til 335.200. Tøffere i Kina Og hvis vi flytter blikket og ser på de forholdsvis små tallene i grupperegnskapet, er det kjedelig nedgang der også: Bentley – det eneste av nisjemerkene som rapporterer separat (Lamborghini er en del av Audi, og hvor Bugatti ligger er det visst ingen som riktig vet) - måtte fortelle om et første kvartals resultat på minus 54 millioner euro. I fjor på denne tiden var det en pluss på 49. Og årsaken er ikke spennende produktutvikling eller investeringer i nye modeller, men nedgang i salget. I vinden Men Audi er dessverre ikke helt på samme spor. Der sank resultatet marginalt, fra 1,4 til 1,3 milliarder og marginen nådde 9 %, ned fra 9,7. Både Skoda og Seat økte derimot resultatene sine. Hannover (varebilene) sank på grunn av lavere volum, Scania hadde en forsiktig økning og beholdt sin margin – nest best blant bilprodusentene i gruppen – på 9,6 %. Mens MANs lastebiler faktisk gikk fra et underskudd på 13 mill. i fjor til et overskudd på 65 nå. Lappeteppe Som sagt: et skikkelig lappeteppe, men tar vi det hele samlet, ser vi at antall biler levert til kunder steg med 0,8 %, til 2,508 millioner. Antall biler solgt sank derimot med 1,2 % til 2,577 mill. Og produksjonen sank med 6,1 % til 2,555 millioner enheter. Omsetningen sank med 3,4 % til nesten 51 milliarder euro, og selv om driftsresultatet økte litt, sank fortjeneste etter skatt med nesten 20 %. Børsens reaksjon var imidlertid avmålt. I går, den 1. juni - etter at markedet hadde hatt et døgn på å fordøye resultatet - var aksjen ned forsiktige 1,9 % til € 131,80. Det kunne vært verre. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |