En nostalgisk reise i bil- og motorhistorien
Det er vel ikke for seint å legge nye planer? Nesten helg bør øremerkes Classic Car Show i Trondheim.De sier den blir bedre enn i fjor. For det første vet de hva de snakker om og for det andre pleier de å holde ord. Jeg snakker om Bjarne Reistad og Hans Hallbauer og alle gode hjelpere som lagde Klassisk-bil-show i Trondheim i fjor, og som akkurat nå er i ferd med å få resten av kabalen til å gå opp i år. Dette er de folkene som innførte Cars & Coffee i Norge, som samler venner til Vestlandsturer i Smoking og Maseratier (gjerne litt slitne Maseratier) lenge før fruktblomstringen. Som er genuine entusiaster og verken er skjemmet av for store barter eller for sterk AmCar-interesse. Vi kom tilbake fra fjorårets utstilling stappfulle av både begeistring og beundring for hva entusiaster kan få til, med god hjelp av andre entusiaster – ikke minst de som låner bort bilene i den hotteste kjøresesongen. Og når vi hører hva de skal by oss i år blir vi ganske måpete. Bare ett eksempel: I fjor var det en av de store utstyrsleverandørene som ikke ville være med fordi utstillingen ikke satset nok på motorsport. «Sånt gjør oss litt provoserte», forteller Bjarne Reistad. Så hva tror du de gjør? Jo, sammen med Kevin Magnussen-sponsoren Jack & Jones har de fått en av årets Renault Formel 1 biler sammen med ingeniører fra teamet som svarer deg på alle smarte og dumme spørsmål du måtte komme med. Det vil til og med bli mulig å prøve den treningssimulatoren førerne bruker. Det blir ikke lett å komme tettere på en Formel 1 team enn du du kan i Trondheim neste lørdag og søndag. Og hva mer er det arrangørene skryter på seg? * Skandinavias feteste Mercedes-Benz stand * Skandinavias beste Porsche stand sammen med Porsche-ikon Magnus Walker som kommer fra Los Angeles. * Kanskje verdens mest sjeldne Packardsamling, som utrolig nok er ganske lokal. * Asgeir Borgemoen skal lage nye episoder for «garasjen» fra utstillingen. * Stor klassisk Lamborghini-stand. * Arnardos Mercedes-Benz 600. * Kong Olav Vs Cadillac 75 Imperial. * Den nye Alfa Romeo Giulia. * Og det de regner med er verdens største samling av Wankelmotoriserte kjøretøy på ett gulv. Dersom du syntes det var lite amerikanere her, så vit at etter fjorårets utstilling har AMCAR bestemt seg for å bli med – enda en attest for høy kvalitet – og kommer med en egen stor stand. Det er også verdt å merke seg de, altså Amcar-klubben, nettopp har myket opp formålsparagrafen litt. Formålet er å gi andre entusiastklubber enn de som er konsentrert 100 % om Amcars anledning til å komme inn under denne kompetente takorganisasjonen. De har jo en klar drøm om å samle bilhobbymiljøet i Norge under ett tak, og i stedet for bare å prate om det, gjør de også noe med det. Utstillingen finner sted i Trondheim Spektrum førstkommende lørdag (10 – 19) og søndag (10 – 16). De snakker om å fylle fem av hallene på til sammen 13.000 kvadratmeter. Og for dem som kan telle: utstillingen skal inneholde 250 «objekter» – som de kaller det. Det er mange veier som fører til Trondheim. Prøv å få det til. Jeg tror jeg kan garantere en stor entusiast-opplevelse. Oppdatert: Arrangørene har nå publisert fullstendig oversikt over alt som skal stilles ut i helgen. Sjekk dette: "Som den eneste utstillingen i Norden legger vi ut vår line-up - fordi vi er veldig stolt av den, og fordi du skal vite hva som venter deg. Der de andre tralter i samme spor, er vi revolusjonære, og viser deg de skjulte skattene, bilene du ikke visste fantes - verden er mer enn Gatebil, Choppers, motivlakkerte trailere og ombygde Amcars. Derfor har vi et langt større fokus på eksklusiv europeisk bilproduksjon - noe vi vet har manglet. Vi gir deg eksotika og eleganse, selvsagt sammen med det folkekjære og kjente. I tillegg kan du glede deg over nær 60 - seksti - motorsykler av alle slag. Ingen, og da mener vi ingen, er større enn oss på tohjulinger. Finner du ikke noe interessant, har du neppe mye bensin i blodet. Værsågod: A1: Ferrari 575. A2: Ferrari 612 Scaglietti. A3: Ferrari Mondial A4: Ferrari 348 A5: Ferrari 355 A7: Ferrari 360 A8: Ferrari 400 A9: Ferrari 308 GTB A10: Ferrari Testarossa A11: Lamborghini Gallardo GT3 A12: Lamborghini Gallardo Spyder A13: Aston Martin DB9 A14: Nissan R35 GTR A15: Toyota Supra A16: Jaguar XK 4.5 Arden Convertible A17: Ariel Atom A18: Lamborghini Gallardo A19: Lamborghini Diablo A20: Nissan Skyline R34 GTR A21. 1967 Camaro (Proglazer) A22: Chevrolet Corvette Geiger/KG-racing Wide Body A23: Lancia Integrale EVO A24: Lancia Integrale. A25: Chevrolet Corvette Z06 A26: NTNU Revolve Formula Student A27: Honda NSX Castrol Mugen A28: Toyota MR II A29: Porsche GT3RS A30: De Tomaso Pantera A31: Dodge Viper A32: Ferrari Testarossa C1: VW Porsche 612 RS C2: VW Notch C3: VW Notch C4: VW Karmann Ghia Coupé C5: VW Barndoor C6: VW Camper Split Window C7: VW Ragtop C8: Bugarella C9: VW Ragtop 1955 C10: VW Splitwindow 1952 C11:VW Ragtop. C12: Jaguar XK 140 DHC C13: MG MGA C14: MG TC 1946 C15: Westfield 7 C16: Caterham 7 C17: Citroën 2CV Dolly C18: Austin Mini Racer C19: Audi 100 Coupé S 1973. C20: VW Golf mk 1 GTI C21: VW Golf mk 1 Cabrio D1: Packard Club Sedan 1929. D2: Packard 640 Roadster 1929. D3: Packard 633 Touring 1929. D4: Packard 740 Touring 1930. D5: Packard 903 Club Sedan 1932. D6: Packard 1108 Raised Roof Limousine 1934. D7: Packard Clipper Custom Super 8 Sedan 1947. D8: Packard 300 Convertible 1953. D9: BMW 2002 Baur Cabrio D10: BMW 2002 D11: BMW 2002 D12: BMW 2002 Turbo. D13: NSU Wankel D14: NSU RO80 D15: NSU RO80 Coupe. D16: Mazda R100 D17: Mazda RX2 D18: Mazda RX3 D19: Mazda RX4 D20: Mazda RX5 D21: Mazda RX7 1.gen D22: Mazda RX7 2.gen D23: Mazda RX7 3.gen D24: Mazda RX7 Cabrio D25: Mazda RX8 D26: Mazda Cosmo HB D27: Mazda Cosmo JC20b D28: Maxda Repu D29: NSU RO80 D30: BMW 535i E12 D31: BMW 3,0 CS D32: BMW Neue klasse. D33: BMW M3 Sport Evo DTM D34: BMW 635 CSI D35: BMW E30 M3 D36: BMW 3,0 CS D37: Porsche 928 D38 Porsche GT3RS D39: Porsche 356 1951 D39 Porsche Center Trondheim D40: Porsche 356 D41: Porsche 991 Carrera 4S D42: Porsche 356 D43: VW Transporter Splitwindow D44: Bilmax D45: Bilmax D46: Bilmax D47: Alfa Romeo 2600 Sprint D48: (Fiat 2300S Coupe) D49: Fiat 131 Racing. D50: Fiat 500 D51: Fiat Ritmo Abarth D53: Chevrolet Bel Air Convertible 1957 (Rupes/Swissvax) D52: Alfa Romeo SZ D54: Dodge Lill´Red Express (Rupes/Swissvax) D55: DeLorean (Rupes/Swissvax) D56: Lamborghini Urraco 250S D57: Lamborghini Espada. D58: Lamborghini Countach D59: Lamborghini Miura. D60: Lamborghini 350 GT D61: Renault Alpine A110 D62: Renault Alpine A310 D63: Citroen DS Usine cabrio D64: Citroen SM D64: Citroen B15 six 1952 D65: Peugeot 504 Cabriolet D66: Ford Comète Monte Carlo Coupe by Facel 1953 D67: London Taxi. D68: TVR Vixen. D69: TVR Griffith 500. D70: Jaguar XJS D71: Jaguar MK10 D71: Jaguar Broadspeed D72: Jaguar E Type D72: Compass Fairs 1958 Corvette D73: Aston Martin DBS 1969 D73: Oldsmobile 442 Convertible D74: Buick Rivira 1966. D75: Chevrolet Impala SS Convertible. D76: Buick Electra Convertible 1960. D77: Ford Escort historic racer (ENI) D78: Lamborghini Diablo SVR racer (ENI) D79: Chevrolet Corvette 1958. D80: Ford Thunderbird 1955 D81: Porsche 935 D82: Porsche 356 Cabrio racer- Mille Miglia D83: Porsche911 Club sport D84: Porsche 944 Club Sport E1: Chevrolet "Kodak" Pick Up E2: Opel Ascona 400 E3: Dodge Challenger 440 Magnum Convertible 1970 E4: Buick Sport Coupe 1941 E5: Ford Roadster E6: Ford "Woodie" 1937 E6: SAAB Sonett E7: Chevrolet Camaro Dragracer. E8: Ford Escort De Luxe 1970 E9: Ford Escort Sport E10: Volvo Amazon E11: Byneset Brannkorps veteran brannbil. E12: Ford Roadster 1932 E13: Ford Country Squire 1959 E14: Chevrolet Coupe 1938 E15: Plymouth Business Coupe 1934. E16: Opel Commodore A E17: Opel Commodore B E18: Opel Diplomat 5.4 E19: Ford 20M RS E20: Ford Escort RS 2000 E21: Ford Anglia E22: AMC AMX E23: AMC Javelin. E24: Ford Mustang Convertible. E25: Ford Mustang Hardtop. E26: Ford Mustang Fastback E27: Dodge Charger (Viper V10) E28: Chrysler Coupe 1951 E28: Saab 96 1963 E29: Ford 26M HT May Turbo 1970 E30: Ford 20M TS 1968 E31: Volvo 242 Turbo. E32: Opel Rekord Coupe. E33: Ford Capri. E34: Ford 1932 E35: Ford Convertible 1946 E36: Fast & Furious 2 Dodge Challenger R/T 426 Hemi. E37: 1937 Chevrolet Business coupe F1: Ford GT40 Gulf Edition (Terje Vold / Starco Dekkteam/ Gulf) F2: Kong Olav V Cadillac (Amcar) F3 Corvette ZR1 (Amcar) F4 Ford Mustang (Amcar) F5 Volvo P1800 (Amcar) F6: Amcar F7: Ford Crown Victoria 1955. F8: Ford Skyliner 1959. F9: Cadillac Eldorado Biarritz Convertible 1959 F10: Cadillac Eldorado Brougham F11: Cadillac Coupe Deville 1960 F12: Phillips Berlina F13: Mercedes-Benz F14: Mercedes-Benz F15: Mercedes-Benz 220S Cabriolet 1957. F16: Mercedes-Benz 220S Coupe 1958 F17: Mercedes-Benz 220S Cabriolet 187A 1951 F18: Mercedes-Benz 300S "Adenauer" 1952 F19: Mercedes-Benz 280SE 3,5 F20 Mercedes-Benz W126 F21 Mercedes-Benz 600 SWB Arnardo. F22: Mercedes-Benz 220 Coupe F23: Mercedes-Benz Pagode 1971 F24: Mercedes-Benz 190 SL 1957 F25: Mercedes-Benz 200d F26: Mercedes-Benz Neue E-Klasse 2016. F27: Mercedes-Benz Ambulanse F28: Mercedes-Benz 170 F29: Moldestuket Dodge Viper F30: Rolls Royce1934. F31: Rolls Royce 1956. F32: Chevrolet COPO Camaro 1969. F33: Ford Mustang Boss 302 F33: Nordic Lift F34: Nordic Lift F35: Nordic Lift F36: Nordic Lift F37: Renault F1 2016 (Jack & Jones) F38: Buick Super 2DHT 1958. F39 Chrysler Windsor 1956 F40: Buick Convertible 1958 F41: Chevrolet Bel Air 1955. F42: Chevrolet Nomad 1957 F43: Chevrolet Impala 1958 G1: Buick Special Convertible 1939 G2: Skoda Cabriolet 1938 G3: VW Kübelwagen 1942 G4: Willys Jeep G5: Ford Speedster 1914. G6: Toyota Corolla G7: Buick Roadmaster 1938 G8: Buick Convertible 1937 G9: Buick Convertible 1939" Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|